Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

PKP PLK przymierzają się do budowy zupełnie nowych linii kolejowych

Autor: WNP.PL (Piotr Stefaniak)
19-04-2017 15:08

W PKP PLK trwają już prace nad wejściem z bogatą ofertą inwestycyjną w nową perspektywę budżetową UE. Co więcej, planowana jest też budowa całkowicie nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości (KDP).

Obecnie system dostaw w blokach obejmuje rozjazdy o dużych promieniach, aby PLK nie spotkał zarzut, że preferuje określonych producentów (specjalne pociągi ma dwóch z nich).

- Ale to kwestia dwóch - trzech lat, gdy taki system będzie normą we wszystkich przetargach - dodał prezes Merchel.

Plany na przyszłą dekadę


PLK pracuje ponadto nad dwoma zagadnieniami: poprawy parametrów linii kolejowych oraz analizą budowy nowych odcinków.

Gros modernizowanych linii jest już przystosowywanych do prędkości 160 km/h pociągów pasażerskich (i 100 km/h towarowych).

- Ale potencjał zasilania trakcją 3 kV pozwala na prędkości do 230 km/h - zaznaczył Ireneusz Merchel.

Ograniczeniem są przede wszystkim liczna łuków (geometria linii), współdzielenie linii (lub nie) pociągów dalekobieżnych z pociągami aglomeracyjnymi i towarowymi oraz… sens zwiększania prędkości, by osiągnąć niewielkie przyspieszenie.

PLK wraz z MIB analizują celowość takiego „przyspieszenia” pociągów. Z dużym prawdopodobieństwem nadają się do tego np. odcinki Poznań - Szczecin, Warszawa - Białystok, Gdynia Chylonia - Słupsk, Wrocław - Poznań, być może Warszawa - Grodzisk (na linii do Katowic i Krakowa). Wszędzie tam czas przejazdu między stacjami krańcowymi można skrócić o 10-15 minut.

Ze względu na wysokie koszty, prawdopodobnie „przyspieszenia” nie doczeka linia Kraków - Rzeszów.

Przy okazji PLK informuje, że pociągi dalekobieżne na na całej CMK (Grodzisk Maz. - Zawiercie) będę jeździć z prędkością 220 km/h od 2022 roku.

Nowe linie


PLK realizuje też studia wykonawcze do projektów realizowanych w nowej perspektywie finansowej, od 2021 roku. Wśród nich są nowe odcinki linii, po wieloletniej przerwie.

Ostatnią wielką taką inwestycją była właśnie CMK, a w bieżącej perspektywie finansowej – łącznik na lotnisko Chopina w Warszawie, linia Pomorskiej Kolei Metropolitarnej w Gdańsku, a obecnie – odcinek Podłęże - Piekiełko.

Zarząd PLK potwierdza, że pracuje nad oceną wykonalności linii „Y”, czyli kolei dużej prędkości przekraczającej 300 km/h. Ma ona pewien związek z analizami budowy Centralnego Portu Lotniczego, ale - jak ocenia PLK - raczej nie ma sensu, aby wszystkie pociągi KDP zatrzymywały się na CPL.

Wśród możliwych nowych odcinków do budowy jest linia łącząca Modlin  z Płockiem, ale zapewne wcześniej do realizacji – Modlin z lotniskiem w Modlinie.
Podobał się artykuł? Podziel się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 024 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP