XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

PKP PLK: wkrótce decyzja ws. przebiegu nowej linii Podłęże - Piekiełko

PKP PLK: wkrótce decyzja ws. przebiegu nowej linii Podłęże - Piekiełko
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W pierwszych miesiącach br. PKP PLK S.A. zdecydują o wyborze wariantu budowy nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacji istniejącej linii Chabówka - Nowy Sącz. Inwestycja została zawarta w Kontrakcie Terytorialnym dla Małopolski.

Przedsięwzięcie potocznie nazywane "Podłęże - Piekiełko" zakłada budowę ok. 57 km nowej linii kolejowej, która zacznie się we wsi Podłęże w gm. Niepołomice i skieruje na południe. W miejscowości Szczyrzyc linia będzie się rozgałęziać i biec na wschód do miejscowości Tymbark (linia 622) i na zachód do miejscowości Mszana Dolna (linia 623). W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 76 -kilometrową linią Chabówka - Nowy Sącz (linia 104), która zostanie modernizowana.

Jak poinformowała PAP w środę Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., w najbliższych miesiącach planowane jest podjęcie decyzji w zakresie ostatecznego wariantu realizacji zadania (m.in. przebieg nowej linii) i rozpoczęcie analiz uszczegóławiających dla wybranego wariantu.

Następnie, po opracowaniu modeli finansowania i realizacji inwestycji, zostanie podjęta decyzja o sposobie finansowania zadania. W Kontrakcie Terytorialnym dla Małopolski przedsięwzięcie to zostało wycenione na 6 mld zł. To najkosztowniejsze zadanie zawarte w tym dokumencie na liście podstawowej.

Zgodnie z przyjętymi założeniami na całym odcinku Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna powstanie linia dwutorowa wyposażona w nowoczesną infrastrukturę techniczną, o parametrach umożliwiających jazdę pociągów z prędkością 160 km/h.

Według Szalachy rozpatrywane są dwa warianty budowy nowej linii na odcinku Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna. Na większości trasy przebieg obu wariantów jest wspólny - różnice dotyczą okolic miejscowości Suchoraba, Gruszów, Bojańczyce oraz rozjazdu w okolicach miejscowości Szczyrzyc.

Pierwszy z wariantów zakłada minimalizację budowy tuneli i estakad (długość tuneli w tym wariancie wynosi ok. 12,5 km, a estakad ok. 5 km). Wariant drugi przewiduje łagodniejszą geometrię trasy, ale wymaga budowy dłuższych estakad i tuneli (ok. 14,2 km tuneli oraz ok. 7,8 km estakad). Rozpatrywany jest także podwariant, którego przebieg jest identyczny jak w wariancie pierwszym, jednakże od Szczyrzyca do Tymbarku zakłada budowę linii jednotorowej.

W projekcie modernizacji istniejącej linii Chabówka - Nowy Sącz rozpatrywane są cztery opcje, w tym jedna całkowicie bez budowy tuneli i estakad. Zakłada ona jedynie drobną korektę przebiegu trasy w celu zwiększenia minimalnej prędkości do 60 km/h, a na około 30 proc. trasy do 80 km/h.

W opcji drugiej zakłada się prędkość 60 - 80 km/h na odcinku Chabówka - Tymbark oraz 120 km/h na odcinku Tymbark - Nowy Sącz, gdzie linia będzie dwutorowa. Wymaga ona budowy ok 5,7 km tuneli i ok. 1,1 km estakad.

Opcja trzecia zakłada korektę trasy umożliwiającą osiągnięcie na całej długości prędkości 120 km/h. Wymaga to budowy trzech tuneli o łącznej długości ok. 7,4 km i ok. 1,1 km estakad. W opcji czwartej również przyjęto korektę trasy w celu osiągnięcia na całej linii prędkości 120 km/h (z lokalnymi ograniczeniami). Planuje się w niej wybudowanie ok. 5,7 km tuneli i ok. 1,1 km estakad.

Jak podkreślają przedstawiciele inwestora, głównym celem inwestycji jest usprawnienie komunikacji w tej części Małopolski i skrócenie czasów przejazdu pociągów na trasach między Krakowem, Mszaną Dolną, Chabówką i Zakopanem, Krakowem i Nowym Sączem oraz Chabówką i Nowym Sączem.

Według wstępnych prognoz, czasy przejazdu na odcinku Kraków - Mszana Dolna wyniesie ok. 45 min. Do około jednej godziny skróci się czas przejazdu z Krakowa do Nowego Sącza. Podróż z Krakowa do Zakopanego ma zająć poniżej dwóch godzin.

Kolejnym etapem inwestycji miałaby być modernizacja odcinka linii kolejowej wiodącej z Nowego Sącza przez Muszynę do granicy państwa ze Słowacją. Połączenie to stanowiłoby najkrótszą drogę kolejową z południowej Polski do portów Morza Czarnego. Pozwoliłoby na usprawnienie ruchu towarowego między Polską, Rumunią, Słowacją i Węgrami.

PKP PLK zakłada, że projekt ten będzie realizowany po zakończeniu obecnego. Nie jest on objęty zakresem opracowywanego obecnie studium wykonalności oraz dokumentacji technicznej i środowiskowej.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PKP PLK: wkrótce decyzja ws. przebiegu nowej linii Podłęże - Piekiełko

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!