PKP Polskie Linie Kolejowe wprowadzą od 11 marca do 9 czerwca br. ograniczenia w ruchu pociągów na remontowanym odcinku linii kolejowej Kraków Główny Towarowy - Rudzice. W godz. 9.30 - 14.30 tory będą zamknięte. Pierwotnie zakładano, że remont uda się wykonać bez wstrzymywania ruchu.
- Modernizacja linii kolejowej Kraków Główny Towarowy - Rudzice to obecnie najważniejsza inwestycja na terenie krakowskiego węzła kolejowego.
- Prace zakładają zastąpienie nową, 850-metrową estakadą nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa.
- Powstanie też nowy most na Wiśle.
Jak poinformowała 31 stycznia Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK, codzienna przerwa w kursowaniu składów od 9.30 do 14.30 wynikać będzie z zaplanowanej w tym czasie przez wykonawcę intensyfikacji prac budowlanych.
"Po rozmowach z przewoźnikami wybraliśmy najbardziej optymalne rozwiązanie. Dzięki temu uda się uniknąć tych poważnych zmian w godzinach szczytu komunikacyjnego" - podkreślili przedstawiciele PKP PLK.
Pierwotnie zakładano, że w ramach modernizacji linii kolejowej na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice ruch kolejowy będzie utrzymany przynajmniej po jednym torze. Jednak zapisy m.in. decyzji środowiskowej wymagają, aby prace budowlane były wykonywane wyłącznie w porze dziennej.
Według PKP PLK zmiana organizacji ruchu pociągów wprowadzona jest poza godzinami, w których natężenie ruchu pasażerskiego jest największe. Dla zapewnienia ruchu pasażerskiego zarządca torów przygotował przejazd pociągów przez Nową Hutę, po linii 95 Kraków Mydlniki - Podłęże.
Czytaj także: PKP PLK podpisały kontrakt dot. modernizacji za ponad 1 mld zł
PLK zapewniają, że zmiana dotyczy tylko siedmiu pociągów dalekobieżnych, kursujących między godz. 9.30 a 14.30. Składy jadące z Krakowa Głównego w stronę Katowic i Warszawy będą mogły jechać bez zmian. Pociągi z Krakowa Płaszowa pojadą w stronę Katowic i Warszawy z ominięciem stacji Kraków Główny. Rozważana jest budowa tymczasowego przystanku Kraków Olsza.
Pociągi kursujące na trasie Rzeszów - Wrocław pojadą po linii Kraków Mydlniki - Podłęże (nr 95) bez zatrzymywania. Jednym z wariantów jest uwzględnienie zatrzymania w Zastowie dla zapewnienia przesiadek na komunikację miejską. W ruchu aglomeracyjnym i regionalnym wprowadzona będzie m.in. komunikacja zastępcza.
"Zmiany organizacji ruchu będą szczegółowo przekazywane przez zarządcę infrastruktury oraz przewoźników. Infrastruktura obsługi podróżnych oraz trasy przejazdu pociągów będą przygotowane zgodnie z obowiązującymi przepisami" - zaznaczyła Szalacha.
Czytaj również: Rząd przyjął program dla kolei o wartości blisko 24 mld zł
Modernizacja linii kolejowej Kraków Główny Towarowy - Rudzice, biegnąca przez centrum miasta, to obecnie najważniejsza inwestycja na terenie krakowskiego węzła kolejowego.
Rozpoczęte w lipcu tego roku prace modernizacyjne linii Kraków Główny Towarowy - Rudzice zakładają zastąpienie nową, 850-metrową estakadą nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa i dobudowanie na nim dwóch par torów oraz powstanie nowych mostów na Wiśle i stacji kolejowych. Inwestycja o wartości 240,8 mln euro, z czego unijne dofinansowanie wynosi 194,9 mln euro, powinna się zakończyć w 2020 r.
Kontrakt obejmuje modernizację blisko 20-km odcinka torowiska. Prace wykonywane są na liniach kolejowych nr 133 i 91. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dla usprawnienia ruchu aglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości zarządca infrastruktury dobuduje dwie pary torów na odcinku biegnącym przez centrum miasta - od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także jedną parę na odcinku Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów.
Przebudowane będą cztery stacje kolejowe: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Powstaną także dwa dodatkowe przystanki dla pociągów Kolei Małopolskich i Szybkiej Kolei Miejskiej - Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, które wyposażone będą m.in. w system informacji pasażerskiej; dostosowane będą też dla osób niepełnosprawnych.
Prace obejmą 55 obiektów inżynieryjnych: mosty, wiadukty, przepusty, przejścia pod torami, estakady, kładki dla pieszych. Zarządca infrastruktury wybuduje 20 nowych obiektów inżynieryjnych, w tym estakady i dwa nowe mosty na Wiśle. 14 obiektów zostanie rozebranych, a w ich miejscu powstaną nowe.
Dzięki inwestycji przez Kraków będzie jeździć więcej pociągów, skróci się też czas ich przejazdów. Zmodernizowane stacje i nowe przystanki zapewnią wygodę pasażerom kolei aglomeracyjnej i pociągów dalekobieżnych, szczególnie na linii E 30, biegnącej od Zgorzelca do Przemyśla, łączącej wschodnie i zachodnie regiony kraju.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: PKP PLK wstrzymają ruch kolejowy w Krakowie