PKP PLK wstrzymają ruch kolejowy w Krakowie

PKP PLK wstrzymają ruch kolejowy w Krakowie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

PKP Polskie Linie Kolejowe wprowadzą od 11 marca do 9 czerwca br. ograniczenia w ruchu pociągów na remontowanym odcinku linii kolejowej Kraków Główny Towarowy - Rudzice. W godz. 9.30 - 14.30 tory będą zamknięte. Pierwotnie zakładano, że remont uda się wykonać bez wstrzymywania ruchu.

  • Modernizacja linii kolejowej Kraków Główny Towarowy - Rudzice to obecnie najważniejsza inwestycja na terenie krakowskiego węzła kolejowego.
  • Prace zakładają zastąpienie nową, 850-metrową estakadą nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa.
  • Powstanie też nowy most na Wiśle.

Jak poinformowała 31 stycznia Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK, codzienna przerwa w kursowaniu składów od 9.30 do 14.30 wynikać będzie z zaplanowanej w tym czasie przez wykonawcę intensyfikacji prac budowlanych.

"Po rozmowach z przewoźnikami wybraliśmy najbardziej optymalne rozwiązanie. Dzięki temu uda się uniknąć tych poważnych zmian w godzinach szczytu komunikacyjnego" - podkreślili przedstawiciele PKP PLK.

Pierwotnie zakładano, że w ramach modernizacji linii kolejowej na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice ruch kolejowy będzie utrzymany przynajmniej po jednym torze. Jednak zapisy m.in. decyzji środowiskowej wymagają, aby prace budowlane były wykonywane wyłącznie w porze dziennej.

Według PKP PLK zmiana organizacji ruchu pociągów wprowadzona jest poza godzinami, w których natężenie ruchu pasażerskiego jest największe. Dla zapewnienia ruchu pasażerskiego zarządca torów przygotował przejazd pociągów przez Nową Hutę, po linii 95 Kraków Mydlniki - Podłęże.

Czytaj także: PKP PLK podpisały kontrakt dot. modernizacji za ponad 1 mld zł

PLK zapewniają, że zmiana dotyczy tylko siedmiu pociągów dalekobieżnych, kursujących między godz. 9.30 a 14.30. Składy jadące z Krakowa Głównego w stronę Katowic i Warszawy będą mogły jechać bez zmian. Pociągi z Krakowa Płaszowa pojadą w stronę Katowic i Warszawy z ominięciem stacji Kraków Główny. Rozważana jest budowa tymczasowego przystanku Kraków Olsza.

Pociągi kursujące na trasie Rzeszów - Wrocław pojadą po linii Kraków Mydlniki - Podłęże (nr 95) bez zatrzymywania. Jednym z wariantów jest uwzględnienie zatrzymania w Zastowie dla zapewnienia przesiadek na komunikację miejską. W ruchu aglomeracyjnym i regionalnym wprowadzona będzie m.in. komunikacja zastępcza.

"Zmiany organizacji ruchu będą szczegółowo przekazywane przez zarządcę infrastruktury oraz przewoźników. Infrastruktura obsługi podróżnych oraz trasy przejazdu pociągów będą przygotowane zgodnie z obowiązującymi przepisami" - zaznaczyła Szalacha.

Czytaj również: Rząd przyjął program dla kolei o wartości blisko 24 mld zł

Modernizacja linii kolejowej Kraków Główny Towarowy - Rudzice, biegnąca przez centrum miasta, to obecnie najważniejsza inwestycja na terenie krakowskiego węzła kolejowego.

Rozpoczęte w lipcu tego roku prace modernizacyjne linii Kraków Główny Towarowy - Rudzice zakładają zastąpienie nową, 850-metrową estakadą nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa i dobudowanie na nim dwóch par torów oraz powstanie nowych mostów na Wiśle i stacji kolejowych. Inwestycja o wartości 240,8 mln euro, z czego unijne dofinansowanie wynosi 194,9 mln euro, powinna się zakończyć w 2020 r.

Kontrakt obejmuje modernizację blisko 20-km odcinka torowiska. Prace wykonywane są na liniach kolejowych nr 133 i 91. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dla usprawnienia ruchu aglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości zarządca infrastruktury dobuduje dwie pary torów na odcinku biegnącym przez centrum miasta - od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także jedną parę na odcinku Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów.

Przebudowane będą cztery stacje kolejowe: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Powstaną także dwa dodatkowe przystanki dla pociągów Kolei Małopolskich i Szybkiej Kolei Miejskiej - Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, które wyposażone będą m.in. w system informacji pasażerskiej; dostosowane będą też dla osób niepełnosprawnych.

Prace obejmą 55 obiektów inżynieryjnych: mosty, wiadukty, przepusty, przejścia pod torami, estakady, kładki dla pieszych. Zarządca infrastruktury wybuduje 20 nowych obiektów inżynieryjnych, w tym estakady i dwa nowe mosty na Wiśle. 14 obiektów zostanie rozebranych, a w ich miejscu powstaną nowe.

Dzięki inwestycji przez Kraków będzie jeździć więcej pociągów, skróci się też czas ich przejazdów. Zmodernizowane stacje i nowe przystanki zapewnią wygodę pasażerom kolei aglomeracyjnej i pociągów dalekobieżnych, szczególnie na linii E 30, biegnącej od Zgorzelca do Przemyśla, łączącej wschodnie i zachodnie regiony kraju.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PKP PLK wstrzymają ruch kolejowy w Krakowie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!