Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

PKP PLK wyłożą w tym roku 10 mld zł na inwestycje kolejowe

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
13-02-2018 17:15 |  aktualizacja: 13-02-2018 17:21

PKP PLK przygotowują się do nowej unijnej perspektywy finansowej. Opracowano już studia wykonalności i prace projektowe. Działa też zespół ds. zwiększenia prędkości pociągów na głównych trasach. W przypadku połączeń między aglomeracjami standardową prędkością ma być ponad 200 km/godz.

Innym wyzwaniem jest nie tyle poziom kontraktowania nowych przetargów, co wywiązanie się zwycięzców przetargów z warunków sprzed około roku. O ile obecnie zwyciężają oferty zbliżone lub nieco wyższe od kosztorysów inwestorskich, to w 2017 roku były one średnio od 20 do 30 proc. niższe.

- Dziś ceny są na poziomie z okresu dużego przerobu 2014-15, choć niewątpliwie znacznie podrożały koszty robocizny - dodał prezes Merchel. - Dlatego też proces wykonawstwa musimy ściślej monitorować.

Zdaniem Arnolda Brescha, członka zarządu PLK ds. realizacji inwestycji, rodzi się istotny problem rynkowy. - Niektóre firmy, które wygrały przetargi w I połowie ub. roku, teraz wracają i chcą dofinansowania w formie rewaloryzacji lub rabatów, co nie jest na ogół możliwe - powiedział.

Ale PLK uznaje niektóre uzasadnione roszczenia, np. gdy waloryzacja cen przekroczyła znacznie wskaźnik wzrostu.

Jaki rynek?


Optymistycznie zabrzmiała odpowiedź na nasze pytanie: czy w sytuacji rosnącej wartości przerobu polskie firmy budowlane mają bliżej do scenariusza własnego rozwoju, czy powtórki z poprzedniej perspektywy, gdzie dopłacały niejednokrotnie do zrealizowanej umowy. Szczególnie, że PLK nadal nie rozwiązała roszczeń firm zgłaszanych za wykonawstwo z lat 2013-14.

Zdaniem wiceministra Bittela, ta sytuacja raczej nie powtórzy się.

- Chcemy budować rynek polskiego wykonawstwa. Statystyka kontraktowania pokazuje, że coraz większy udział mają firmy polskie, a nie zagraniczne. Zakładam też, że zarządy firm kładą oferty na stół, robiąc to odpowiedzialnie - powiedział Andrzej Bittel.

Budownictwo kolejowe podzieli los drogowego? Bardzo możliwe

Prezes Merchel podkreślił natomiast, że rynek rośnie. - Największą wartością procesu jest to, że szereg średniej wielkości firm, które w poprzednich latach występowały jako podwykonawcy, obecnie startuje samodzielnie lub w konsorcjach jako wykonawcy - dodał.

Co nowego?


Zdaniem przedstawicieli zarządu PKP PLK ważne w tym roku są także dwa inne zjawiska.

Po pierwsze, zarządca ma wreszcie - po latach debat - zatwierdzony wieloletni plan utrzymania infrastruktury (do 2023 r.).

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

32 314 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

735 047 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 958 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP