XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

PKP PLK: za 98 proc. wypadków na przejazdach odpowiadają kierowcy

PKP PLK: za 98 proc. wypadków na przejazdach odpowiadają kierowcy
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Kierowcy powodują 98 proc. groźnych zdarzeń na przejazdach kolejowych - wynika z danych PKP Polskie Linie Kolejowe. Aby lepiej przygotować przyszłych kierowców do bezpiecznego pokonywania przejazdów, spółka prowadzi cykl warsztatów dla instruktorów nauki jazdy.

W czwartek spotkanie dla instruktorów ze szkół nauki jazdy będące elementem kampanii Bezpieczny przejazd - "Szlaban na ryzyko!" zorganizowano w Kielcach. Wcześniej podobne odbyły się w Poznaniu, Bydgoszczy i Łodzi. Kolejne zaplanowano w Lublinie.

"Zależy nam na tym, by przekazać instruktorom materiały i wiedzę kolejarską na temat bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Przyświeca nam idea, że lepiej wyposażony nauczyciel, to bardziej bezpieczny przyszły kierowca. Widzimy też, że instruktorzy to osoby, które swoim autorytetem mogą wpłynąć na młodych kierowców i mogą im przekazać dodatkową wiedzę, w jaki sposób zachować się na przejazdach" - wyjaśniał podczas briefingu prasowego Karol Jakubowski z PKP PLK.

Jak dodał, warsztaty dla edukatorów nauki jazdy są nowym elementem prowadzonej od kilku lat kampanii. Według danych kolejowej spółki 98 proc. wszystkich zdarzeń na przejazdach powodują nieostrożni kierowcy, którzy lekceważą znaki i zasady bezpieczeństwa.

Jak dodał ekspert ds. bezpieczeństwa w PKP PLK Michał Zięcina, spotkania mają uwrażliwić kierowców na zagrożenia, jakie zdarzają się na przejazdach. "Chcemy przypominać, aby zatrzymywali się na każdym przejedzie - bez względu na to, czy jest podniesiona rogatka, czy nie i jaki jest sygnał - i upewniali się, że mogą bezpiecznie przejechać na druga stronę" - mówił.

Zdaniem eksperta nieprzestrzeganie przepisów przez kierowców na przejazdach ma szerokie spektrum. "Czasami to pośpiech, a czasami widzimy brawurę - kierowcy omijają zamknięte już rogatki. Kiedy kierowca to robi, jest naprawdę niewielka szansa na to, że przekroczy przejazd bezpiecznie, bo od przejazdu pociągu dzielą go sekundy" - dodał Zięcina.

Podczas warsztatów prezentowane są m. in. filmy z niebezpiecznymi zachowaniami kierowców. Instruktorzy mogą je później pokazywać kursantom. Kolejarze liczą też na opinię edukatorów nauki jazdy o zabezpieczeniach przejazdów.

Kampania Bezpieczny przejazd jest prowadzona od 10 lat. Przez ten czas udało się zredukować liczę wypadków na przejazdach drogowo-kolejowych o 1/3.

Jak podkreślano podczas spotkania z dziennikarzami, PKP SA stara się podnosić kategorie przejazdów kolejowych - im wyższa, tym wyższy jest poziom zastosowanych zabezpieczeń. Przejazdów niższych kategorii jest ponad 10 tys., a wyższych kategorii, z aktywnym zabezpieczeniem - ok. 2,5 tys.

Według Jakubowskiego kierowcy na przejazdach o mniejszym natężeniu ruchu czują się pewniej, co jest błędne. "Wydaje im się, że lepiej kontrolują sytuację, a jest to bardzo mylne, dlatego, że zdarzają się sytuacje, kiedy na linii znajdzie się pociąg poza rozkładem, np. w ramach przejazdu technicznego. Dlatego zwracamy uwagę - niezależnie od tego, jaki jest to przejazd, należy się przed nim zatrzymać i upewnić się, że nie nadjeżdża pociąg. I dopiero wtedy przejechać na druga stronę" - podkreślał.

Dodał, że coraz więcej przejazdów jest wyposażonych w monitoring - jeżeli na nagraniach zarejestrowano naganne zachowania kierowców, materiały trafiają do policji.

Kampania dotyczy także bezpieczeństwa pieszych. Polega na zachęcaniu do korzystania wyłącznie z bezpiecznych przejść przez tory - w ramach tuneli, kładek, przejazdów drogowo-kolejowych, a nie w miejscach niedozwolonych. Na potrzeby przedsięwzięcia organizowane są spotkania w szkołach, akcje ulotkowe i internetowe.

Jak wynika z danych PKP PLK, w całym kraju w ciągu trzech kwartałów 2016 r., w 141 zdarzeniach na przejazdach kolejowo-drogowych zginęło 40 osób, a 24 zostały ciężko ranne. Do wypadków i kolizji dochodzi w miejscach wyraźnie zabezpieczonych znakami, w tym znakiem STOP. W województwie świętokrzyskim w tym czasie doszło do dziewięciu wypadków, w których śmierć poniosły trzy osoby, a dwie zostały ranne. W regionie są 342 przejazdy drogowo-kolejowe i bezpieczne przejścia dla pieszych
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PKP PLK: za 98 proc. wypadków na przejazdach odpowiadają kierowcy

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!