PKP Polskie Linie Kolejowe mają już gotowy plan rekompensat dla przewoźników kolejowych, którzy z powodu remontów będą musieli skorzystać z wydłużonych tras - oświadczył minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel powiedział, że zarząd spółki nowe zasady naliczania opłat za przejazdy pociągów realizowane drogami okrężnymi, w związku z prowadzonymi robotami torowymi, które zaczną obowiązywać od nowego rozkładu jazdy, czyli od 10 grudnia tego roku.
Nowe reguły będą dotyczyły wszystkich przewoźników, którzy korzystają z drogi okrężnej dłuższej o co najmniej 40 km od trasy modelowej, czyli takiej, która byłaby przydzielona, gdyby nie remonty.
Korekta opłaty, z uwzględnieniem nowych zasad, dotyczyć będzie różnicy kwot pomiędzy opłatą podstawową, określoną dla zrealizowanej trasy pociągu drogą okrężną, a opłatą podstawową, określoną dla trasy modelowej.
Merchel powiedział, że przykładowo pociąg pasażerski relacji Kołobrzeg - Kraków będzie jechał trasą okrężną długości 945,8 km, podczas gdy trasa modelowa ma 862,1 km. Trasa objazdowa będzie więc dłuższa o ponad 80 km. O ile opłata podstawowa dla trasy okrężnej to 9574 zł, to dzięki rekompensatom zwrot dla przewoźnika wyniesie 1656 zł.
Prezes PKP PLK szacuje, że z powodu rekompensat za objazdy, opłaty za korzystanie z infrastruktury kolejowej będą o około 20 mln zł niższe; roczne przychody zarządcy infrastruktury z tytułu tych opłat to około 2 mld zł.