PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

PKP PR: Będą podwyżki?

Autor: Puls Biznesu
21-02-2008 16:10

Przewoźnik z grupy PKP zakończył 2007 r. na plusie. W tym roku wynik też będzie dodatni. Chyba że zysk pójdzie na podwyżki.

2005 r. - 647 mln zł straty. 2006 r. - 142 mln zł. PKP Przewozy Regionalne przyzwyczaiły już do kiepskich wyników. Nie ze swojej zresztą winy, bo przez pewien czas nie dostawały pieniędzy za przewozy ulgowe. 2007 r. spółka wreszcie zakończyła zyskiem. Możliwe, że nawet wysokości kilkudziesięciu milionów złotych. Skąd taka nagła poprawa? - pyta "Puls Biznesu".
Dzięki Funduszowi Kolejowemu (trafia do niego część wpływów z podatku akcyzowego od paliwa), który przelał na konto PKP PR 132 mln zł tytułem niewypłaconych dopłat do ulgowych biletów w latach 2002-03. Jan Tereszczuk, prezes spółki, zapewnia, że także na poziomie operacyjnym przewoźnik poprawił wynik, ale bez zastrzyku z funduszu nie udałoby się zamknąć roku bez straty. Zwraca jednak uwagę na znaczną poprawę przychodów.

- Wzrosła liczba pasażerów, a poza tym po raz pierwszy od kilku lat otrzymaliśmy pełne dofinansowanie od samorządów wojewódzkich - mówi prezes PKP PR.

W tym roku kontraktacja przewozów regionalnych zakończyła się pomyślnie, a przewoźnik spodziewa się zysku. Jednak znowu głównie dzięki dodatkowym wpływom. Kasę spółki zasila pieniądze ze sprzedaży udziałów (5 proc.) w Kolejach Mazowieckich oraz sprzedania im 184 pociągów elektrycznych.

Poprawa sytuacji finansowej spółki obudziła apetyty pracowników na podwyżki wynagrodzeń. Tym bardziej że przez ostatnie lata pensje w spółce nie rosły wcale lub bardzo wolno. Płace w PKP PR są stosunkowo niskie.

Pracownicy otrzymują miesięcznie średnio 2,3 tys. zł brutto. Domagają się 500 zł (brutto) do uposażenia zasadniczego. - Nie stać nas na takie podwyżki. Jeśli zdecydujemy się podnieść wynagrodzenia, to kosztem innych wydatków, np. na inwestycje - mówi Jan Tereszczuk.

Prezes PKP PR twierdzi, że byłoby wielkim błędem, gdyby dodatkowe pieniądze uzyskane z Funduszu Kolejowego oraz z samorządu mazowieckiego zostały „przejedzone”.

- Po raz pierwszy od kilku lat mamy pieniądze na modernizacje taboru. Dobrze byłoby nie stracić tej szansy -mówi prezes Tereszczuk.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

34 987 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

715 431 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP