Spółka PKP Przewozy Regionalne powinna stać się własnością samorządów województw w grudniu tego roku - wynika z harmonogramu, przedstawionego marszałkom województw przez Ministerstwo Infrastruktury i zarząd PKP.
Przekazanie udziałów w spółce PKP Przewozy Regionalne samorządom województw to część realizacji przyjętej blisko rok temu przez rząd strategii dla transportu kolejowego do roku 2013. Wcześniej ma nastąpić oddłużenie spółki, której zobowiązania, wynikające z utrzymywania w przeszłości nierentownych połączeń regionalnych, sięgnęły 2 mld zł.
Pierwszym krokiem w kierunku usamorządowienia spółki będzie przygotowana już nowelizacja ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP. Ma to nastąpić w maju. Miesiąc później rząd ma przyjąć rozporządzenie, określające liczbę udziałów w kapitale zakładowym spółki. Natomiast do końca września ma ona otrzymać od Skarbu Państwa 1 mld 383 mln zł pożyczki. Dopiero potem udziały obejmą samorządy.
Jednak, zanim to nastąpi, samorządy chcą doprecyzowania, co i na jakich zasadach przejmą. Ustalono, że regiony nie mogą ponosić kosztów wynikających ze starego zadłużenia firmy. Samorządowcy chcieliby, aby przejęta przez nich spółka dysponowała całym potrzebnym majątkiem, w tym nieruchomościami. Na razie sporne są zasady przejęcia wysłużonego taboru, który będzie wymagał modernizacji.
Przejmując spółkę przewozową, samorządy województw chcą też analiz związanych z kondycją PKP Przewozy Regionalne. Chodzi m.in. o przeprowadzenie audytu spółki oraz prognozy oceny rentowności regionalnych przewozów pasażerskich po wyłączeniu ze spółki przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych. Marszałkowie wnioskują także o analizę zatrudnienia oraz ocenę stanu należącego do firmy taboru.
Kontrowersje wzbudza projekt wyodrębnienia z PKP Przewozy Regionalne działalności związanej z organizacją przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych. Ma to przejąć spółka PKP Intercity. Planuje się też utworzenie spółki odpowiedzialnej za sprzedaż biletów kolejowych w ramach Intercity. Zdaniem marszałków, te rozwiązania powinny być w gestii samorządów.
Członek zarządu woj. śląskiego Piotr Spyra ocenia, że sprawy wielkości przejmowanych udziałów oraz zasad przekazania samorządom infrastruktury i taboru będą kluczowe, aby proces usamorządowienia spółki PKP Przewozy Regionalne zakończył się sukcesem. Dla samorządów to ważne, bo od przyszłego roku środki na organizację regionalnych przewozów pasażerskich będą stanowić znaczną część budżetów województw.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: PKP Przewozy Regionalne w grudniu mają być własnością samorządów