Centrala PKP wstępnie wytypowała pierwszych 4 kandydatów do sprywatyzowania. Są to: Polskie Linie Kolejowe, Drukarnia Kolejowa, Gorzów Wagony oraz zakłady naprawcze Wagrem - pisze "WSJ Polska".
- Poleciliśmy zarządom wszystkich tych spółek przygotowanie strategii gospodarczych obliczonych na 3-5 lat. Ma być w nich ujęta również kwestia prywatyzacji widziana oczami ich zarządów - mówi Tomasz Pałaszewski, wiceprezes PKP.
Niezależnie od tego centrala PKP pracuje nad własną strategią dla całej Grupy.
- Jeżeli strategie przygotowane przez spółki będą odmienne od naszej wizji, będziemy pracować nad przygotowaniem wspólnego stanowiska. Jednak w tej sprawie będziemy skłonni przychylać się raczej do wizji zarządów poszczególnych spółek - zaznacza Pałaszewski. Według niego pierwsze opracowania ze spółek powinny trafić do centrali już pod koniec września, ostatnie - w październiku.
W tym samym czasie znana będzie też strategia przygotowywana przez zarząd centrali. Po niezbędnych konsultacjach dokumentów wdrażanie planów w życie ma się rozpocząć 1 stycznia 2009 r. Mimo że prace analityczne nie zostały jeszcze zakończone, Centrala PKP wstępnie typuje pierwszych kandydatów do sprywatyzowania już w 2009 r. Chodzi o 4 firmy. Są to Polskie Linie Kolejowe, Drukarnia Kolejowa, zakłady naprawcze Wagrem z Kluczborka oraz Gorzów Wagony. Jak zapewnia Pałaszewski, jeszcze w tym roku wybrany ma też zostać doradca prywatyzacyjny dla największej spółki z kolejarskiej grupy przewożącej ładunki PKP Cargo. Ta prywatyzacja jednak nie nastąpi szybko, bo spółka najpierw musi przejść trudny proces restrukturyzacji.
Co innego PKP Intercity. Mniejszościowy pakiet akcji tej firmy ma być upubliczniony do końca 2009 r. Według Pałaszewskiego właśnie udane przygotowania do przekształcenia tej spółki, jak też postępy w przekazaniu samorządom PKP Przewozy Regionalne, ośmieliły Centralę PKP do rozszerzenia przekształceń o kolejne spółki. I to pomimo że z tym twierdzeniem nie zgadzają się eksperci. Ci ostatni uważają bowiem, że zarówno prywatyzacja PKP Intercity, jak i usamorządowienie PKP PR raczej się ślimaczą.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: PKP sprywatyzuje wszystkie spółki zależne?