Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

PKP szykuje nowe podwyżki cen biletów

Autor: Gazeta Prawna
11-03-2009 12:14
PKP szykuje nowe podwyżki cen biletów

Podróż pociągiem tylko dla bogaczy? Niewykluczone - przewoźnicy szykują serię podwyżek cen biletów, choć już w 2008 r. niektóre z nich zdrożały nawet o 150 proc!

Na początek więcej zapłacimy za podróżowanie pociągami PKP Intercity - informuje "Gazeta Prawna". Spółka o nowych cenach poinformuje jeszcze w tym tygodniu.
Eksperci nie mają złudzeń - ceny biletów kolejowych w Polsce mogą znacznie wzrosnąć. To wynik nie tylko gigantycznych podwyżek cen za energię. Polska kolej ma jeszcze jeden cenotwórczy czynnik. To tory a właściwie opłaty, które przewoźnicy muszą ponosić za korzystanie z szyn. Średnio podwyżki tych opłat wynoszą 10 – 15 proc. w skali roku.

Tak dzieje się, gdy się nic nie dzieje. Cenowa galopada zaczyna się, gdy kolejarze zmodernizują swoje stalowe szlaki. – Po remoncie opłata za korzystanie z torów może wzrosnąć nawet trzykrotnie – przyznaje Krzysztof Łańcucki, rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, odpowiedzialnej za infrastrukturę kolejową.

Już obecnie opłaty za przejazdy na niektórych zmodernizowanych odcinkach wzrosły nawet pięciokrotnie. Zespół Doradców Gospodarczych TOR wyliczył, że na wyremontowanym w 2008 r. odcinku torów wiodących z Łodzi do Warszawy stawka za kilometr przejechany przez pociąg wzrosła aż pięciokrotnie. Przewoźnicy za przejazd całą trasą między tymi miastami muszą zapłacić o niemal 37 proc. więcej niż przed remontem. A co będzie, gdy kolejarze zmodernizują cała trasę?

Odpowiedź jest prosta – będzie po prostu drożej. Co oznacza, że im szybciej będą jeździły pociągi, tym bilety będą droższe.

Do 2012 r. kolejarze planują wyremontować ponad 500 km torów na głównych trasach. Szybciej pojadą pociągi kursujące m.in. z Warszawy do Gdańska, Poznania i Kielc oraz na trasie z Poznania do Wrocławia.

Od stycznia 2009 r. PKP PLK po raz kolejny podniosła swoje stawki. Opłaty dla przewoźników pasażerskich wzrosły średnio o 5 proc. Zgodnie z informacją Urzędu Transportu Kolejowego już ubiegłoroczne stawki, wynoszące ok. 4,7-4,8 euro/km, były znacząco wyższe od średniej stawki w UE (3,41 euro/km).

Konieczność podwyżek PKP PLK uzasadnia rosnącymi kosztami utrzymania i zbyt niskimi dotacjami z budżetu państwa. Jak twierdzą przedstawiciele spółki zajmującej się polskimi torami, jedynym pomysłem by temu zapobiec, jest zwiększenie dofinansowania z budżetu państwa. Te jednak jest z roku na rok jest coraz niższe.

W efekcie wysokie stawki i opłaty dodatkowe za korzystanie z infrastruktury kolejowej są przenoszone na pasażerów czyli do podnoszenia cen biletów. Nie trzeba dodawać, że dzieje się tak przy nadal niskiej jakości oferowanej usługi (na niektórych odcinkach głównych tras nawet pociągi PKP Intercity muszą zwalniać do 40 km/godz).



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


35 901 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP