PKP chce utworzyć kilka nowych spółek. Jedna z nich, PKP Inter Regio, miałaby się zajmować pasażerskimi przewozami między województwami. I przejęłaby najlepszy tabor od PKP Przewozy Regionalne. Druga z planowanych nowych spółek przejmie bazy remontowe.
- Ktoś to robić musi, a PKP Intercity nie może przejąć wagonów remontowanych z unijnych dotacji czy lokomotyw, na remont których Przewozy Regionalne otrzymały pieniądze z budżetu, stąd pomysł powołania nowej spółki -mówi w dzienniku Michał Wrzosek, rzecznik grupy PKP.
Gdyby majątek wyremontowany za pieniądze pomocy publicznej, unijnej lub zagranicznej trafił bezpośrednio do PKP Intercity, cała dotacja musiałaby zostać zwrócona - wyjaśnia dziennik.
PKP Inter Regio ma przejąć m.in. 74 lokomotywy, które za 100 mln zł odkupiła od PKP Cargo i remontuje za własne pieniądze. Dodatkowo nowa spółka ma przejąć ok. 110 pociągów elektrycznych i ponad 1900 wagonów. W tym cały tabor, jaki PKP Przewozy Regionalne zmodernizowały, korzystając z dotacji unijnych.
Spółka będzie należeć do PKP SA - spółki matki grupy PKP. - Planowany termin wdrożenia dalszych przekształceń to pierwszy kwartał 2008, ale jest to termin płynny - mówi w dzienniku Michał Wrzosek.
- Wygląda na to, że PKP, przekazując nam Przewozy Regionalne, chce nie tylko zachować konfitury, ale i zabrać wszystkie narzędzia, które służą do ich wyrobu - podsumowuje Władysław Husejko, marszałek województwa zachodniopomorskiego. - Może w takim razie należy powołać również spółkę, która będzie zajmować się przewozami wewnątrzregionalnymi i wreszcie uwolnić ten rynek -dodaje w "Rzeczpospolitej" Husejko. Województwo, jak wcześniej Mazowsze czy Wielkopolska, chce powołać własną spółkę zajmującą się przewozami regionalnymi. Czeka na odpowiedź PKP w tej sprawie.
Druga ze spółek, która ma powstać na początku przyszłego roku, ma przejąć bazy techniczne niezbędne do napraw taboru kolejowego. W tej chwili 99 proc. takiego majątku należy do PKP Cargo.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: PKP utworzy nowe spółki