PKP zdradza szczegóły strategii na najbliższe lata

PKP zdradza szczegóły strategii na najbliższe lata
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rozmawiamy z Mirosławem Antonowiczem, wiceprezesem PKP SA. - Dzięki środkom UE koleje w Polsce istotnie się zmieniają i do 2023 roku znacząco poprawią standard usług i jakość obsługi pasażerów. Powinien jednak zostać wypracowany nowy, systemowy sposób finansowania kolejnych działań po roku 2023 - twierdzi.

Co jest największym wyzwaniem dla Grupy PKP?

- Szczególnie istotna jest liberalizacja rynku krajowych przewozów pasażerskich, wynikająca z zapisów IV pakietu kolejowego.

PKP Intercity podejmują działania, aby się przygotować do zwiększonej konkurencji przewoźników zagranicznych. Przewidywane jest wdrożenie nowej oferty produktowo-cenowej oraz optymalizacja kosztów działalności spółki.

Ale do spełnienia wymogów IV pakietu kolejowego i konkurencji na rynku usług publicznych muszą się też przygotować przewoźnicy samorządowi. Po 2030 r. usługi te będą musiały być zlecane w trybie przetargowym.

Zadaniem wieloletnim, wykraczającym też poza rok 2023, jest natomiast modernizacja taboru i zaplecza technicznego.

A co jeśli chodzi o przewozy cargo?


- Jednym ze strategicznych celów Grupy PKP jest rozwój usług transportowo-logistycznych. A zgodnie z zapisami Białej Księgi UE z 2011 r., do 2030 roku 30 proc. ładunków przewożonych na odległość powyżej 300 km powinno zostać przeniesione z transportu drogowego na alternatywne gałęzie transportu.

Trudno o takie efekty, patrząc na dotychczasowe postępy...


- W najbliższych latach oczekiwane jest dalsze zwiększenie przewozów intermodalnych z udziałem kolei na trasach wschód-zachód (Nowy Jedwabny Szlak) oraz północ-południe (do i z polskich portów). Planowany jest znaczący rozwój sieci terminali przeładunkowych na styku dróg kołowych i kolejowych.

Duże znaczenie dla konkurencyjności transportu kolejowego i jego kondycji w przyszłym dziesięcioleciu będzie miała również polityka państwa w obszarze wyrównania kosztów dostępu do infrastruktury kolejowej i drogowej oraz wsparcia transportu intermodalnego.

Co proponują PKP SA w sprawie budowy kolei dużych prędkości (KDP)?


- Projekt taki jest nadal analizowany, m.in. pod kątem ekonomicznym i rozwojowym. Należałoby również ocenić, jaki model KDP może zostać przyjęty - czy należy dopuścić na takiej linii również ruch konwencjonalny.

Więcej na temat przyszłości kolei w Polsce oraz długoterminowych celów Grupy PKP czytaj w Strefie Premium WNP.PL

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PKP zdradza szczegóły strategii na najbliższe lata

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!