PKP zmodernizują w tym roku 500 km tras

PKP zmodernizują w tym roku 500 km tras
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dzięki oddłużeniu spółki pasażerskiej PKP powinno w tym roku wystarczyć pieniędzy na remonty torów. W ciągu czterech lat kolej chce ich zmodernizować 1,6 tys. km.

Znowelizowana ustawa o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP to klucz dla przeprowadzenia zagrożonej modernizacji sieci kolejowej w kraju - informuje "Gazeta Prawna".

Największe korzyści uzyskają PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK), spółka odpowiedzialna za infrastrukturę kolejową. Ponad 1 mld zł jest spółce dłużny przewoźnik PKP Przewozy Regionalne. Zgodnie z nowymi przepisami przewoźnik zwróci dług gdy dostanie z budżetu państwa 2,16 mld zł dotacji (na pokrycie strat z lat 2001-2004). Do PLK trafią również środki z 1,8 mld zł pożyczki, którą otrzyma z budżetu spółka matka PKP.

Dzięki tym pieniądzom prace remontowe na torach będą kontynuowane.- To jedyna możliwość uratowania PKP PLK przed wstrzymaniem wszelkich prac na torach, bo wykonawcy domagają się należnych pieniędzy - podkreśla w dzienniku Jakub Majewski z Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei.

Do końca roku PLK zamierza zmodernizować 500 km torów. Do roku 2012 zmodernizowanych ma być 1,6 tys. km dróg kolejowych. W sumie trzeba na to wydać ponad 6 mld euro. Zdecydowana większość pieniędzy pochodzić będzie z funduszy UE, ale trzeba mieć środki na wkład własny. Najniższy przy modernizacji linii kolejowych to 15 proc. wartości projektu.


- Środki ze spłaty zadłużenia przez Przewozy Regionalne przeznaczymy na spłatę naszych zobowiązań zaciągniętych w poprzednich latach. Dzięki temu spółka odzyska zdolność kredytową i będzie mogła starać się o kolejne pożyczki - przyznaje w "GP" Krzysztof Łańcucki z PKP PLK.

Z kwoty 1,8 mld zł na modernizację linii kolejowych zostanie przeznaczonych 1,38 mld zł. - Drożeje robocizna, materiały budowlane i tak naprawdę nie wiemy, jakie będą rzeczywiste koszty remontów, które mają zostać przeprowadzone do 2012 roku - dodaje w "Gazecie Prawnej" Łukasz Malinowski z Zespołu Doradców Gospodarczych Tor.

To może być ostatni dzwonek na pomoc państwa. KE zaproponowała likwidację finansowania kolei w krajach UE ze środków publicznych oraz wszelkich form pomocy, w tym przejmowania długów i udzielania gwarancji państwowych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PKP zmodernizują w tym roku 500 km tras

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!