Dzięki oddłużeniu spółki pasażerskiej PKP powinno w tym roku wystarczyć pieniędzy na remonty torów. W ciągu czterech lat kolej chce ich zmodernizować 1,6 tys. km.
Największe korzyści uzyskają PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK), spółka odpowiedzialna za infrastrukturę kolejową. Ponad 1 mld zł jest spółce dłużny przewoźnik PKP Przewozy Regionalne. Zgodnie z nowymi przepisami przewoźnik zwróci dług gdy dostanie z budżetu państwa 2,16 mld zł dotacji (na pokrycie strat z lat 2001-2004). Do PLK trafią również środki z 1,8 mld zł pożyczki, którą otrzyma z budżetu spółka matka PKP.
Dzięki tym pieniądzom prace remontowe na torach będą kontynuowane.- To jedyna możliwość uratowania PKP PLK przed wstrzymaniem wszelkich prac na torach, bo wykonawcy domagają się należnych pieniędzy - podkreśla w dzienniku Jakub Majewski z Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei.
Do końca roku PLK zamierza zmodernizować 500 km torów. Do roku 2012 zmodernizowanych ma być 1,6 tys. km dróg kolejowych. W sumie trzeba na to wydać ponad 6 mld euro. Zdecydowana większość pieniędzy pochodzić będzie z funduszy UE, ale trzeba mieć środki na wkład własny. Najniższy przy modernizacji linii kolejowych to 15 proc. wartości projektu.
- Środki ze spłaty zadłużenia przez Przewozy Regionalne przeznaczymy na spłatę naszych zobowiązań zaciągniętych w poprzednich latach. Dzięki temu spółka odzyska zdolność kredytową i będzie mogła starać się o kolejne pożyczki - przyznaje w "GP" Krzysztof Łańcucki z PKP PLK.
Z kwoty 1,8 mld zł na modernizację linii kolejowych zostanie przeznaczonych 1,38 mld zł. - Drożeje robocizna, materiały budowlane i tak naprawdę nie wiemy, jakie będą rzeczywiste koszty remontów, które mają zostać przeprowadzone do 2012 roku - dodaje w "Gazecie Prawnej" Łukasz Malinowski z Zespołu Doradców Gospodarczych Tor.
To może być ostatni dzwonek na pomoc państwa. KE zaproponowała likwidację finansowania kolei w krajach UE ze środków publicznych oraz wszelkich form pomocy, w tym przejmowania długów i udzielania gwarancji państwowych.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: PKP zmodernizują w tym roku 500 km tras