Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

PLK przywrócą ruch na szlaku towarowym Leszczyny-Knurów

Autor: PAP
12-05-2015 21:38
PLK przywrócą ruch na szlaku towarowym Leszczyny-Knurów

Odcinek linii 149 Leszczyny-Knurów był nieprzejezdny od kilku lat.

Fot. Andrzej Wawok

Z początkiem 2016 r. zarządca kolejowej infrastruktury planuje przywrócić połączenie na ważnym dla ruchu towarowego w woj. śląskim szlaku Leszczyny-Knurów. Wcześniej za ok. 25 mln zł zostanie ono udrożnione.

Dzięki rewitalizacji ponadsześciokilometrowego, nieczynnego od 2008 r. odcinka, pociągi towarowe jadące np. z rybnickich kopalń w kierunku portów w Świnoujściu, Szczecinie czy Gdyni, będą mogły jechać trasą krótszą o ok. 50 km niż dotychczasowa przez Kuźnię Raciborską i Rudziniec Gliwicki.
Jak poinformował we wtorek Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, z końcem kwietnia spółka ta podpisała z firmą Skanska umowę, w następstwie której możliwe stanie się przywrócenie ruchu na całej linii 149 Leszczyny-Zabrze Makoszowy. Skierowanie na nią pociągów towarowych nie tylko znacznie skróci trasę wielu z nich, ale też pozwoli na ominięcie kilku miejsc, gdzie dotąd musiały np. przepuszczać mające pierwszeństwo składy pasażerskie.

Odcinek linii 149 Leszczyny-Knurów był nieprzejezdny od kilku lat. W 2008 r. ruch na tym zniszczonym już wtedy przez szkody górnicze połączenie wstrzymano po zapadnięciu się szybu wentylacyjnego kopalni Szczygłowice. Potem zawalił się też most kolejowy na rzece Bierawce.

Najpierw wyremontowano odcinek linii Knurów-Gierałtowice (wykorzystywany do wywozu węgla z kopalni Knurów-Szczygłowice). W ub. roku Kompania Węglowa zakończyła odbudowę mostu na Bierawce. W pierwotnym przetargu na wyremontowanie pozostałej części linii nie wyłoniono wykonawcy - wobec przekroczenia budżetu zamawiającego.

Kolejny przetarg udało się rozstrzygnąć. Rewitalizacja połączenia Leszczyny-Knurów obejmie wymianę jednego z dwóch torów, 4 rozjazdów, przebudowę sieci trakcyjnej oraz remont 4 przepustów i wiaduktu. Na odnowionym odcinku pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 70 km/h. Roboty już się rozpoczęły i potrwają do końca roku. Potem planowany jest przetarg dotyczący drugiego toru.

Równolegle trwają prowadzone na zlecenie Kompanii Węglowej prace na odcinku linii 149 między Gierałtowicami a Przyszowicami. Obejmują one m.in. podniesienie obu torów linii i wymianę części słupów trakcji elektrycznej.

Odbudowa odcinka Leszczyny-Knurów to część działań PLK związanych z poprawą infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w woj. śląskim przez przewoźników towarowych. Już od wielu lat alarmują oni, że w regionie, gdzie generowane są w skali kraju największe strumienie ładunków, infrastruktura na ważnych liniach jest w znacznie gorszym stanie niż w pozostałych województwach.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


37 295 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP