PLL LOT i estońskie linie lotnicze wspólnie powalczą o nowych pasażerów

PLL LOT i estońskie linie lotnicze wspólnie powalczą o nowych pasażerów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

PLL LOT chcą przejąć 49 proc. udziałów spółki Regional Jet., należącej do estońskiego narodowego przewoźnika Nordica – poinformował prezes LOT Rafał Milczarski. Obie firmy rozpoczęły współpracę, która dla LOT oznacza dodatkowe połączenia i samoloty oraz więcej pasażerów.

Prezes Polskich Linii Lotniczych LOT Rafał Milczarski oraz przedstawiciele linii Nordica podpisali w piątek w Tallinnie umowę o strategicznej współpracy. To pierwsza w historii LOT-u tego typu współpraca.

Prezes pytany, kiedy LOT może objąć formalnie 49 proc. udziałów w Regional Jet powiedział, że transakcja może zostać zawarta pod koniec tego roku. Dopytywany, skąd firma weźmie na to pieniądze odparł, że LOT w każdym miesiącu generuje określone przychody. "Weźmiemy pieniądze z bieżącej działalności" - powiedział. Dodał, że po transakcji LOT ma mieć swojego przedstawiciela w radzie nadzorczej i zarządzie Regional Jet.

"To pierwszy krok na drodze konsolidacji rynku Europy Środkowo-Wschodniej przez LOT. Jednocześnie ta pierwsza tego typu współpraca dwóch przewoźników z Europy Środkowo-Wschodniej w innowacyjnym modelu biznesowym pokazuje, że linie lotnicze z naszego regionu nie muszą być skazane na podporządkowanie wielkim graczom z Europy Zachodniej, utratę swoich narodowych tożsamości i ograniczanie skali działalności. Przeciwnie. Wraz z LOT-em mogą się dalej rozwijać, jednocześnie budując efektywny hub transferowy w centrum regionu, czyli w Warszawie, stolicy Polski, w szczególności w zakresie połączeń dalekiego zasięgu" - powiedział dziennikarzom Milczarski. Dodał, że rozmowy z Estończykami trwały od kilku miesięcy.

Nordica to estoński narodowy przewoźnik, który powstał decyzją rządu Estonii w 2015 roku, po likwidacji linii Estonian Air. Spółka w stu procentach jest własnością estońskiego skarbu państwa. Nordica oferuje połączenia z Tallinna do 15 miast w Europie oraz rejsy na trasie Orebro (Szwecja) - Kopenhaga - Groningen (Holandia). Przez pierwszych dziewięć miesięcy tego roku Nordica przewiozła 271 tys. 95 pasażerów. Jej spółka córka, Regional Jet, dysponuje flotą samolotów regionalnych z rodziny Bombardier CRJ w wersji 700 i 900.

"W ramach naszej współpracy od 19 listopada LOT zacznie realizować samolotami spółki Regional Jet wszystkie połączenia z Tallinna, jakie w ofercie ma Nordica, a więc rejsy ze stolicy Estonii do Brukseli, Sztokholmu, Amsterdamu, Wiednia, Kijowa, Wilna, Oslo i Trondheim. Rejs między Tallinnem a Monachium będzie tymczasowo obsługiwany jednym z Embraerów LOT-u, który będzie bazował w stolicy Estonii" - powiedział prezes LOT.

Każdy z rejsów na tych trasach będzie realizowany pod numerem lotu polskiego przewoźnika. Połączenia z Tallinna będą dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży LOT-u, w tym na stronie lot.com.

Jak zapewnia prezes polskiego przewoźnika, w ramach modelu biznesowego współpracy, całość ryzyka handlowego połączeń z Tallinna pozostanie po stronie Nordici.

"Potencjalne korzyści wypływające z tej współpracy mogą być kolosalne. W momencie, kiedy spełnią się nasze założenia, będziemy w stanie o wiele efektywniej obsługiwać siatkę połączeń. Daje nam to szereg różnych synergii. Dzięki nowym trasom istotnie zwiększy się też liczba pasażerów LOT. Szacujemy, że może to być kilkaset tysięcy rocznie" - powiedział szef polskiego przewoźnika.

Jak podkreślił, dzięki inwestycji LOT-u w Regional Jet, PLL LOT uzyskają dostęp do samolotów Bombardier CRJ. Umowa przewiduje wykorzystanie na wstępnym etapie najpierw dwóch, a potem trzech maszyn CRJ-900 do obsługi połączeń LOT-u z Warszawy. Spółki widzą potencjał do rozszerzenia współpracy w kolejnych sezonach. Samoloty Bombardier CRJ będą utrzymywane technicznie w swojej bazie w Tallinnie. Będą też w całości obsługiwane przez załogi z Estonii. Ograniczy to zapotrzebowanie LOT-u na dodatkowe załogi latające.

"Siatka połączeń Nordici pokrywa się z naszą własną niemal w stu procentach. Wykorzystanie Bombardierów CRJ-900 należących do Regional Jet pozwoli nam na dużo większą operacyjną elastyczność, a za tym idzie większa efektywność kosztowa. Na przykład samolot lecący wieczorem z Warszawy do Sztokholmu już nie będzie musiał nocować w Sztokholmie, ale będzie mógł polecieć w kolejny rejs do Tallinna i spędzić noc w swojej macierzystej bazie. To o wiele tańsze i nie wymaga ponoszenia kosztów nocowania załóg" - tłumaczy Milczarski.

Samoloty należące do Regional Jet pozwolą też na uruchamianie nowych połączeń z Warszawy, jak również zwiększanie częstotliwości obecnych, jak np. dodatkowy rejs z Warszawy do Tallinna czy Wilna.

Jak zaznaczył, współpraca z linią Nordica to nowatorski i innowacyjny model konsolidacji rynku w Europie Środkowo-Wschodniej. "Analizy przygotowywane na potrzeby strategii LOT-u wskazywały wielokrotnie, że polski przewoźnik, jako jedyny w regionie, posiada wciąż realną siłę do skonsolidowania rozdrobnionego rynku" - tłumaczył.

"Nordica rozpoczyna dziś zupełnie nowy rozdział swojego rozwoju. Współpraca z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT wzmocni nasz model biznesowy, zapewni stabilność finansową i pozwoli nam zbudować wiarygodność na międzynarodowym rynku lotniczym. Wola LOT-u, by stać się udziałowcem naszej spółki Regional Jet pokazuje najlepiej, że współpraca z Nordicą jest dla LOT-u ważnym przedsięwzięciem i że jest to partnerstwo długoterminowe" - powiedział dziennikarzom szef Nordici Jaan Tamm.

PLL LOT na koniec roku spodziewa się 150-200 mln zł z działalności podstawowej, czyli przewozie pasażerów. W nowej strategii do 2020 r. LOT ma m.in. przewieźć ponad 10 mln pasażerów rocznie 70 samolotami, w tym 16 dreamlinerami. Spółka chce zatrudnić ponad tysiąc członków personelu pokładowego. Planuje także rozwój połączeń do Ameryki Północnej i Azji. Linia ma być rentowna i mieć 25-proc. udział w polskim rynku, a do 2025 roku ponad 30-proc.

Udziałowcami PLL LOT są: Skarb Państwa (99,82 proc. akcji), TFS Silesia (0,144 proc. akcji) oraz pracownicy (0,036 proc. akcji).
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PLL LOT i estońskie linie lotnicze wspólnie powalczą o nowych pasażerów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!