PLL LOT mają o 32 mln zł lepszy wynik za pierwsze półrocze

PLL LOT mają o 32 mln zł lepszy wynik za pierwsze półrocze
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

PLL LOT poprawiły w pierwszym półroczu 2011 r. wynik na działalności podstawowej o 32 mln zł w porównaniu z analogicznym okresem 2010 r. - poinformował we wtorek prezes PLL LOT Marcin Piróg. Ale i tak spółka odnotowała stratę w wysokości 119,6 mln zł.

W tym samym czasie 2010 r. strata była większa i wynosiła 151,5 mln zł.

"Za pierwsze sześć miesięcy wynik jest o 32 mln zł lepszy niż w ubiegłym roku. Jest to cały czas strata, która wynosi ok. 120 mln zł. Ale jest to też wynik lepszy o 50 mln od tego, który zakładaliśmy w budżecie" - powiedział dziennikarzom Piróg.

Przypomniał, że budżet spółki na ten rok zakładał stratę na poziomie zysku operacyjnego z działalności podstawowej w wysokości 50 mln zł.

Od stycznia do czerwca br. zysk netto spółki osiągnął 123,3 mln zł w porównaniu do minus 132,5 mln zł w roku ubiegłym. Jak powiedział rzecznik PLL LOT Leszek Chorzewski, chodzi o zysk uzyskany ze sprzedaży biletów i innych operacji finansowych.

"Jeśli chodzi o sprzedaż złotówkową, to za pierwsze sześć miesięcy wyniosła ona 1 mld 450 mln zł i jest o 150 mln zł wyższa niż w roku poprzednim. Jest to związane przede wszystkim z większą ilością przewiezionych pasażerów" - powiedział prezes LOT.

W ruchu regularnym linia przewiozła o ponad 250 tys. pasażerów więcej, niż w tym samym czasie 2010 r. To wzrost o 14 proc. W sumie - razem z pasażerami czarterowymi - LOT przewiózł w ciągu sześciu miesięcy ponad 2 mln 145 tys. pasażerów, co daje 8 proc. wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Piróg powiedział, że dobre wyniki mają szczególne znaczenie w kontekście rosnących cen paliwa, co już w pierwszych miesiącach tego roku kosztowało przewoźnika dodatkowo ok. 100 mln zł. "Wszyscy w branży borykają się z cenami paliwa. Dla nas negatywny wpływ cen paliwa w pierwszym półroczu to 134 mln zł. To jest ogromna liczba. Gdybyśmy mieli ceny paliwa zeszłoroczne, nasz wynik za pierwsze półrocze byłby lepszy o te 134 mln zł" - powiedział. Dodał, że paliwo stanowi 1/4 kosztów. Przypomniał, że w budżecie spółki za 2009 r. na paliwo przewidziano 585 mln zł, w 2010 było to 727 mln zł, a w 2011 r. będzie to znacząco powyżej 800 mln zł.

Przewoźnik podał, że w czerwcu paliwo kosztowało 1,067 tys. dol. za tonę w porównaniu do 759 dol. za tonę w czerwcu 2010 roku. We wtorek średnia cena ropy Brent wyniosła 117 dol. za baryłkę, a średnia cena ropy Ural wyniosła 114,10 dol. za baryłkę (1 tona to ok. 7 baryłek - PAP).

Spółka poprawiła także wyniki przewozowe i dane dotyczące punktualności i regularności wykonywanych rejsów. Średnia punktualność rejsów poprawiła się o prawie 4 proc. i wyniosła 84,7 proc. Regularność, czyli procent faktycznego wykonania rejsów w stosunku do planowanych, wyniosła 97,4 proc. w stosunku do 95,5 proc. z roku ubiegłego.

"Jeśli chodzi o ilość lotów - w pierwszym półroczu wykonaliśmy ich 39 tys. 708 i jest to wzrost o 2 proc." - powiedział Piróg.

Prezes spółki podkreślił, że prowadzona w spółce restrukturyzacja we wszystkich jej obszarach działalności: majątkowej, sprzedażowej, operacyjnej i organizacyjnej, przynosi "wymierne korzyści finansowe".

Piróg poinformował, że do końca roku spółka chce się pozbyć nieruchomości, w których ma udziały. Chodzi m.in. o spółki LOT Aircraft Maintenance Services (LOT AMS) oraz Casinos Poland, a także nieruchomości wokół lotniska. "Może to być kilkaset milionów zł". Na początku roku przewoźnik sprzedał swoje dwie spółki: LOT Catering oraz LOT Services. "Po zbyciu nieruchomości w ciągu najbliższych 6-12 miesięcy LOT będzie musiał radzić sobie sam i zapewnić finansowanie z zysków, jakie wygeneruje z działalności podstawowej" - powiedział prezes.

Spółka poinformowała, że obecnie ma m.in. ok. 40 mln dol. zaległości płatniczych wobec banków w związku z hedgingiem paliwa z 2008 r. (zabezpieczenia przed wahaniami cen na rynku paliw) oraz ok. 100 mln zł wobec Towarzystwa Finansowego Silesia i Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze (PPL). Spółka chce te zaległości uregulować do końca roku.

Skarb Państwa ma 67,97 proc. akcji przewoźnika, Regionalny Fundusz Gospodarczy - 25,1 proc., pozostałe 6,93 proc. należy do pracowników.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PLL LOT mają o 32 mln zł lepszy wynik za pierwsze półrocze

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!