PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Po szynach Wrocławia pomkną szybsze tramwaje

Autor: Gazeta Wyborcza
28-02-2008 10:00

Rozpoczyna się rewolucja na wrocławskich ulicach. Miasto właśnie ogłosiło przetarg na pierwszy odcinek nowej linii tramwajowej, która ma kursować jak metro.

Urzędnicy planują dwie trasy - pisze wrocławska "Gazeta Wyborcza". Jedna prowadzić będzie z Gaju do Maślic, obok których powstanie stadion na Euro 2012. Druga połączy Leśnicę z Sępolnem. - Na razie jednak skupimy się na rozładowaniu korków na południu miasta - mówi Tomasz Ossowicz, dyrektor Biura Rozwoju Wrocławia.
Program Tramwaj Plus rozpocznie się więc od modernizacji ul. Bardzkiej i Świeradowskiej. Bardzka, na odcinku od Armii Krajowej do torów kolejowych, zostanie znacznie poszerzona. Tramwaj będzie miał wydzielone torowisko, którym dojedziemy do Świeradowskiej. W planach są również nowe chodniki, ścieżki rowerowe i oświetlenie.

Nie będzie za to pętli. Tramwaje Plus mają jeździć jak metro - w obu kierunkach. Wszystkie będą miały drzwi po obu stronach.

Od Bardzkiej linia tramwajowa zostanie poprowadzona Hubską do Dworca Głównego. Tam - pomiędzy dworcem PKS a PKP - powstanie węzeł przesiadkowy. Ten fragment ulicy zostanie więc zamknięty dla samochodów.

- Przewidujemy tam perony dla tramwajów, autobusów, a także wygodne przejścia dla pieszych - zapowiada Zbigniew Komar, szef sekcji ds. rozwoju transportu szynowego w urzędzie miejskim. Szczegóły będą znane, gdy powstanie koncepcja modernizacji Dworca Głównego.

Z dworca nowa linia pobiegnie przez Legnicką, Pilczycką na Kozanów a stamtąd na Maślice. - W okolicach ulicy Drzymały koło nowego stadionu na Euro 2012 planujemy podobny węzeł przesiadkowy jak na dworcu. Będzie on jeszcze połączony wygodnymi przejściami z przystankiem kolejowym - zapowiada Zbigniew Komar.

Tramwaje Plus mają jeździć szybciej niż dotychczasowe, nawet na starych torowiskach. Będzie to możliwe dzięki modernizacji torów oraz zmianom w organizacji ruchu na wrocławskich ulicach.

Tramwaje mają mieć pierwszeństwo na wszystkich skrzyżowaniach, a przystanki nie będą ulokowane przed, ale za skrzyżowaniami. To, jak przekonują specjaliści, zwiększy ich szybkość.

- Obecnie motorniczy musi czekać na przystanku, a potem jeszcze na światłach. Chcemy tak usprawnić sterowanie ruchem, aby dać absolutny priorytet tramwajom. Potem, już za skrzyżowaniem i po zabraniu pasażerów, motorniczy mógłby ruszyć do przodu od razu, nie czekając na nikogo - mówi Zbigniew Komar, szef sekcji ds. rozwoju transportu szynowego. - Zaoszczędzimy w ten sposób cenne sekundy.

Szybsze będą również nowe tramwaje - mają rozwijać prędkość około 80-90 km na godzinę. Miasto chce kupić 28 pojazdów. Na ulice powinny wyjechać jesienią 2009 roku, kilka miesięcy po zakończeniu prac na Świeradowskiej. Wszystkie trasy i drogi Projektu Tramwaj Plus mają być gotowe w 2011 roku.

Na cały program, wraz z zakupem taboru, potrzebne są ogromne pieniądze - 800 mln zł. - Będziemy się jednak ubiegać o dofinansowanie z różnych programów UE - mówi Rafał Rychel, prezes spółki Wrocławskie Inwestycje, która rozpisała przetarg. Same prace na Bardzkiej i Świeradowskiej mają kosztować około 100 mln. Dokładną kwotę poznamy, gdy zostanie wybrany wykonawca. Być może już w kwietniu.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 494 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

592 445 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.