XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Pociągi towarowe przyspieszyły. Polska kolej wciąż jednak dwa razy wolniejsza od niemieckiej

Pociągi towarowe przyspieszyły. Polska kolej wciąż jednak dwa razy wolniejsza od niemieckiej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Pierwszy raz od wielu lat wzrosła średnia prędkość handlowa pociągów towarowych w Polsce. W 2016 roku osiągnęła wartość ok. 25 km/h - poinformował we wtorkowym komunikacie Urząd Transportu Kolejowego (UTK).

"Wzrost może cieszyć, ale jeszcze dużo jest do zrobienia, by osiągnąć prędkości tak wysokie, jak w niektórych krajach Unii Europejskiej" - napisano w komunikacie.

W ocenie prezesa UTK średnia prędkość handlowa w Polsce jest wciąż bardzo niska i wpływa negatywnie na konkurencyjność transportu kolejowego. W Niemczech jest ona ponad dwa razy wyższa niż w Polsce.

Urząd zaznacza, że niedawno na polskiej sieci ruszyły prace modernizacyjne w ramach perspektywy unijnej 2014-2020 z okresem rozliczeniowym do 2023 r. Pracami mają być objęte linie istotne z punktu widzenia ruchu towarowego, m.in. magistrala nadodrzańska, inne linie dojazdowe do portów, linie na Śląsku, a także wąskie gardła wymagające inwestycji punktowych.

"Jest więc szansa, że w najbliższych latach, a szczególnie po zakończeniu obecnej perspektywy, nastąpi poprawa średniej prędkości w przewozach towarowych. Zagrożeniem jest jednak kumulacja inwestycji planowana na lata 2019‑2021, dlatego ważne jest przygotowanie tras objazdowych i lepsza organizacja prac" - napisano w komunikacie.

UTK zaznacza, ze w latach 2010-2012 średnia prędkość handlowa przekraczała 25 km/h, ale w latach 2013-2015 znacznie spadła ze względu na kumulację prac modernizacyjnych na sieci kolejowej. Wiele inwestycji finansowanych z budżetu Unii Europejskiej na lata 2007-2013 było realizowanych z opóźnieniem, w związku z czym ich szczyt przypadł właśnie na okres rozliczeniowy poprzedniej perspektywy.

W 2016 r. większość prac remontowych na torach była już zakończona, co poprawiło poprawę warunków działania przewoźników. Znacznie wzrosły również przewozy intermodalne, które z reguły charakteryzują się wyższą prędkością.

Prezes UTK podkreśla, że niska prędkość handlowa w Polsce wynika nie tylko z niskich dopuszczalnych prędkości na liniach, ale także z długich postojów pociągów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pociągi towarowe przyspieszyły. Polska kolej wciąż jednak dwa razy wolniejsza od niemieckiej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!