Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Poczta Polska musi szybko się zmienić albo czeka ją katastrofa

Autor: Gazeta Prawna
09-01-2009 07:32

Znika parasol ochronny dla Poczty Polskiej - w ciągu najbliższego roku poczta zostanie przekształcona w spółkę akcyjną.

Sytuacja finansowa przedsiębiorstwa uległa ostatnio gwałtownemu pogorszeniu - informuje "Gazeta Prawna" w swoim portalu forsal.pl. Poczta zanotuje najprawdopodobniej kilkusetmilionową stratę w 2008 roku. Odwlekanie zmian może spowodować, że za klika lat po Poczcie Polskiej będzie można zbierać tylko znaczki.
Konieczne jest podjęcie pilnych działań naprawczych, żeby zatrudniająca 100 tysięcy pracowników Poczta nie podzieliła za kilka lat losu Poczty Austriackiej, która planuje do 2015 roku zamknięcie trzech czwartych oddziałów i zwolnienie 35 proc. pracowników.

Poczta jest naciskana z trzech stron. Unia Europejska wymusza liberalizację rynku, konkurencja przejmuje udziały rynkowe, związki zawodowe żądają podwyżek płac. Sytuacja jest tym bardziej poważna, że nowe przepisy dopuszczają możliwość upadłości PP, po jej przekształceniu w spółkę akcyjną. Coraz silniejszą presję wywierają konkurenci, rozwijający usługi kurierskie i dostarczanie paczek.

Już w 2013 roku nastąpi zaostrzenie konkurencji, gdy zostaną zniesione regulacje w dostarczaniu przesyłek do 50 gram, na które PP ma obecnie quasi-monopol. Zakrywanie nieefektywności poprzez podwyższenie stawek za usługi nie rozwiąże problemów PP, a może stanowić zachętę dla prywatnych operatorów do atakowania segmentów, którymi dotąd nie byli zainteresowani (np. małe miasta).

Operatorzy narodowi w UE stali przed podobnymi wyzwaniami kilka lat temu. Ich odpowiedzią na presję rynkową było znaczne zwiększenie efektywności procesów logistycznych. Przyjęcie listu od nadawcy może odbywać się w formie elektronicznej, co prowadzi do obniżenia kosztów i stanowi innowację produktową (np. usługa Information Logistics oferowana przez operatora fińskiego).

Najlepsze praktyki wskazują również na możliwość osiągnięcia oszczędności w sortowaniu (operatorzy narodowi w Danii, Finlandii, Holandii i Szwecji sortują automatycznie ponad 90 proc. listów) oraz w dystrybucji. Zastosowanie nowych technologii i optymalizacja procesów pozwoliły europejskim operatorom narodowym znacznie zredukować koszty osobowe. W latach 1960-1995 wydatki z tego tytułu stanowiły ponad 80 proc. kosztów, dziś liderzy rynkowi osiągają wskaźniki poniżej 40 proc. (wskaźnik dla PP wynosi 70-75 proc.).



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 273 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP