Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Poczta Polska po zmianie zarządu: gdzie azymut?

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
28-01-2016 19:14
Poczta Polska po zmianie zarządu: gdzie azymut?
Fot. PTWP

Zbilansowanie kosztów z przychodami, zapewniające firmie rozwój i spełnianie standardów rynkowych i prawnych plus utrzymanie roli narodowego operatora - tak można w skrócie ująć kluczowe problemy, przed jakimi stoi nowy zarząd Poczty Polskiej.

W całej Europie spółki pocztowe cierpią na spadek wolumenów listów. Dane charakteryzujące tą tendencję przytacza Stowarzyszenie Instytut Pocztowy przytacza w najnowszej analizie „Między obowiązkiem a korzyścią biznesową - udostępnianie infrastruktury pocztowej (sieci pocztowej)”.

Wynika z nich, że w latach 2006-12 liczba przesyłek listowych w Danii zmalała o 55 proc., w Hiszpanii i Holandii - po 25 proc., a w kilku innych krajach unijnych „tylko” o 10 proc.

Konsekwencją tego jest stopniowy wzrost kosztów, jeżeli te tradycyjne usługi pocztowe mają być świadczone na „najwyższym” poziomie. Oznacza to m.in. utrzymywanie - coraz kosztowniejsze - armii doręczycieli i dużej liczby oddziałów pocztowych.

Nie tylko cena

Taką politykę realizuje też Poczta Polska, dzięki czemu mogła udowodnić swe zalety od tej strony i m.in. wygrać konkurs na operatora wyznaczonego, do świadczenia usługi powszechnej na lata 2016-25.

Jak informował wtedy - uzasadniając wybór - Urząd Komunikacji Elektronicznej, oferta prywatnego operatora PGP nie spełniła wymogów uczestnictwa w drugim etapie konkursu, czyli w ocenie merytorycznej.

Chodziło właśnie o brak odpowiednio rozbudowanej sieci placówek pocztowych i centrów rozdzielczych, środków transportu, a także stabilną organizację przedsiębiorstwa i płynność finansową. Ten i inni prywatni operatorzy nie mają takiej rozległej „bazy”, dzięki czemu mogą zdecydowanie taniej oferować usługi.

Gdy przyszło do wyboru operatora wyznaczonego, nie zdecydowała właśnie najniższa cena (notabene: rozmaite racje warto brać pod uwagę w każdym publicznym przetargu…). Już w końcu 2014 r. na konferencji prasowej Instytut Pocztowy apelował, że „Nie koszt świadczonych usług, ale zdolność realizacji zadań stawianych przez państwo powinna zdecydować o wyborze pocztowego operatora wyznaczonego w konkursie”.

Jak mówił prezes IP Przemysław Sypniewski, najistotniejsze jest bowiem, aby każdy Polak - niezależnie od tego, kim jest, gdzie mieszka i co robi - miał takie same możliwości nadania i odebrania przesyłki z zachowaniem bezpieczeństwa danych osobowych i poufności informacji.

Podzielone racje

Sęk w tym, że przy wyborze operatora wybranego mieliśmy do czynienia z decyzją bardziej polityczno-społeczną niż ekonomiczną. A to też rodzi konsekwencje.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


30 827 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 305 934 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 638 ofert w bazie

2 756 372 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP