XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Poczta Polska stawia na usługi cyfrowe

Poczta Polska stawia na usługi cyfrowe
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przychody z usług cyfrowych będą zastępować przychody z tradycyjnych usług listowych; do 2018 r. powinny one stanowić ok. 4 proc. wpływów Poczty Polskiej - poinformował w środę w Sejmie wiceprezes tej firmy Ireneusz Piecuch.

Informację o świadczeniu cyfrowych usług pocztowych przez tzw. operatora wyznaczonego - Pocztę Polska S.A. - przekazał posłom wiceszef resortu administracji i cyfryzacji Bogdan Dombrowski.

Z kolei Piecuch zapewniał, że "cechą charakterystyczną obszaru usług cyfrowych jest wyższa rentowność produktów w stosunku do usług tradycyjnych". "W perspektywie pięciu lat usługi cyfrowe będą przynosiły Grupie Poczty Polskiej ok. 4 proc. przychodów oraz stanowić istotny element skonsolidowanego wyniku Grupy" - mówił wiceprezes Poczty.

Rozwojem produktów opartych o nowoczesne technologie w ramach Grupy Poczta Polska zajmuje się powołana w 2012 r. spółka Usługi Cyfrowe. Efektem jej działań jest platforma usług internetowych Envelo, za pomocą której można m.in. wysyłać w sposób elektroniczny kartki i listy, które Poczta doręcza później w tradycyjnej formie. Platforma umożliwia także zakup elektronicznego znaczka, który można spersonalizować i wydrukować na kopercie w domu. Nową usługą dostępną przez internet jest także możliwość wykupienia i elektronicznej obsługi przesyłek poleconych.

"Envelo jest odpowiedzią Poczty Polskiej na stale rosnące potrzeby klientów, którzy oczekują szybkich, pewnych i wygodnych rozwiązań komunikacyjnych z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii" - przekonywał Dombrowski.

"Jeżeli chodzi o platformę Envelo, która jest strategiczną częścią projektu Poczta Polska Usługi Cyfrowe, osiągnęliśmy 40 proc. zaawansowania rozwoju wszystkich produktów, które zamierzamy robić" - zaznaczył wiceprezes Poczty.

Dodał, że innowacje są obecne także w innych dziedzinach działalności firmy; jako przykłady wymienił elektroniczne śledzenie przesyłek, elektroniczne powiadomienia awizo, internetowy dostęp do produktów Banku Pocztowego.

Z informacji przestawionej posłom wynika, że w pierwszych trzech kwartałach 2014 r. za pomocą platformy Envelo wysłano ok. 4 mln faktur PGE Obrót SA (pierwszego klienta biznesowego usług cyfrowych Poczty), a także sprzedano 800 tys. elektronicznych znaczków i 40 tys. internetowych kartek. Przygotowana aplikacja mobilna, która daje możliwość korzystania z części funkcjonalności platformy użytkownikom smartfonów, miała w tym czasie 25 tys. pobrań.

"W pierwszych miesiącach, w których uruchomiliśmy możliwość zakupu neoznaczka, z usługi tej skorzystało ponad milion użytkowników, to istotny odzew" - ocenił Piecuch. Przyznał jednak, że w przyszłości największe nadzieje związane z rozwojem produktów cyfrowych Poczta wiąże z usługami masowymi. Dodał, że szeroki rynek dla takich usług otworzy się po przyjęciu na poziomie UE nowych uregulowań prawnych dotyczących cyfrowych podpisów.

"Legislacja europejska idzie w kierunku zniesienia ograniczeń, jakie miało stosowanie podpisu elektronicznego i zmierza do upowszechnienia się takiego rodzaju podpisu cyfrowego, który dawałby poczucie bezpieczeństwa podejmowanych z jego pomocą transakcji. Te regulacje będą wchodzić w życie w 2016 lub na początku 2017 r. i one mają upowszechnić możliwość elektronicznego obrotu bez utraty poczucia bezpieczeństwa i zrównać je z tradycyjnymi formami zawierania umów. () Czekamy na te zmiany w prawie" - przyznał Piecuch.

"Ten świat zmienia się tak szybko, że mówienie o tym, czy już osiągnęliśmy poziom satysfakcjonujący nie ma sensu, bo pewnie zawsze będzie coś do zrobienia; to jest nieustający pościg za tym, żeby trafić w oczekiwania klientów. Dobre jest to, że już w tym wyścigu bierzemy udział" - podkreślił wiceprezes Poczty.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Poczta Polska stawia na usługi cyfrowe

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!