Podpisano polsko-słowackie memorandum ws. inwestycji transportowych

Podpisano polsko-słowackie memorandum ws. inwestycji transportowych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Polska i Słowacja deklarują konsekwentną realizację łączących oba kraje inwestycji transportowych. W poniedziałek w Żywcu podpisano memorandum w tej sprawie. Zapowiedziano, że do końca 2022 r. gotowa będzie cała S1 od granicy ze Słowacją do A1 w Pyrzowicach, a na przełomie lat 22/23 też słowacka autostrada D3.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz słowacki minister transportu i budownictwa Arpad Ersek podpisali w poniedziałek w Żywcu (Śląskie) memorandum o współpracy w zakresie najważniejszych inwestycji transportowych na polsko-słowackim pograniczu.

- Podpisujemy memorandum, żeby zapewnić wszystkich, którzy mieszkają w tym regionie, zarówno po stronie polskiej jak i słowackiej, że nie wstrzymaliśmy żadnych inwestycji, ale wszystko jest realizowane tak, jak zostało to zaplanowane. Najtrudniejsza jest faza przygotowań; później następuje realizacja, która wymaga już tylko pieniędzy - mówił słowacki minister podczas konferencji prasowej.

Przy okazji podpisania polsko-słowackiego memorandum minister Adamczyk ogłosił skierowanie do przetargu wartej ponad 1,5 mld zł obwodnicy Węgierskiej Górki, będącej częścią drogi ekspresowej S1. To ostatni brakujący fragment trasy S1 między Bielskiem-Białą a Zwardoniem o długości ok. 8,5 km i jeden z czterech fragmentów tej arterii przeznaczonych do realizacji (budowy lub rozbudowy) w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych.

To także kluczowa inwestycja dla południowej części woj. śląskiego - o jej realizacji mowa od ponad 20 lat. Po niedawnym otwarciu na Słowacji jednego z kolejnych odcinków autostrady D3 na Żywiecczyźnie znacznie zwiększył się ruch tranzytowy. Połączenie istniejących fragmentów trasy S1 na wysokości Węgierskiej Górki przebiega tymczasem m.in. przez centrum tej miejscowości, a także sąsiedniej Milówki.

Rozpoczęcie prac budowlanych przy obwodnicy Węgierskiej Górki zaplanowano na 2019 r., a ich zakończenie na 2022 r. Odcinek połączy gotowe już fragmenty Żywiec-Przybędza i Milówka-Szare. Brakujący tam dotąd odcinek S1 będzie przebiegał w trudnym terenie - przewidziano m.in. dwa tunele o długości ok. 830 m i 980 m oraz kilka estakad nad dolinami potoków.

Stąd wysoki koszt inwestycji, szacowany wcześniej na ok. 350 mln euro. Jak mówił w poniedziałek minister Adamczyk, budowa jest możliwa m.in. dzięki zwiększeniu przez rząd do 135 mld zł limitu finansowego na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych.

- Przekazujemy sprawę (obwodnicy Węgierskiej Górki  inżynierom. Politycy zrobili, co mieli do zrobienia, m.in. znaleźli gwarancje finansowania tego przedsięwzięcia, podobnie jak to jest w przypadku dalszych odcinków drogi S1; to nie jest tak, że kończymy na Węgierskiej Górce - podkreślił Adamczyk.

Aby droga ekspresowa S1 była gotowa od słowackiej granicy do Pyrzowic, oprócz obwodnicy Węgierskiej Górki potrzebna jest także m.in. druga jezdnia wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko-Podwarpie (ok. 9,5 km), przebudowa do standardu drogi ekspresowej obecnej kolizyjnej dwujezdniowej "jedynki" od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (7,7 km, trwa projektowanie) oraz budowa nowego odcinka Mysłowice - Bielsko-Biała (ok. 40 km).

Adamczyk zapewnił, że do priorytetów resortu infrastruktury należy uruchomienie prac przy budowie odcinka S1 między Bielskiem-Białą a węzłem Mysłowice-Kosztowy oraz rozpoczęcie przebudowy S1 w kierunku Dąbrowy Górniczej i Podwarpia.

Adamczyk zapewnił, że także odcinek łączący Podwarpie z autostradą A1 w Pyrzowicach będzie realizowany, mimo obecnych kłopotów, związanych z niepodpisaniem umowy przez wyłonionego w przetargu wykonawcę. Nowego wykonawcę wyłoni kolejny przetarg.

- Z pełnym przekonaniem potwierdzałem dzisiaj panu ministrowi Ersekowi, iż budujemy do końca 2022 r. drogę ekspresową S1 w pełnym przebiegu do węzła Pyrzowice, do węzła autostrady A1. Budujemy drogę bezpieczną, przewidywalną; drogę, która pozwoli w sposób cywilizowany przemieszczać się ludziom i przemieszczać towary; pozwoli normalnie funkcjonować regionom i regiony ożywi - powiedział minister infrastruktury.

Ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim przebiega od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice-Podwarpie (jedna jezdnia), Dąbrowa Górnicza-Tychy, a także Bielsko-Biała-Przybędza oraz Milówka-Zwardoń.

- W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych przewidziano m.in. budowę drugiej jezdni dla odcinka S1 Pyrzowice-Podwarpie o długości 9,7 km. Ponadto planowane jest dostosowanie odcinka drogi krajowej nr 1 pomiędzy Podwarpiem a Dąbrową Górniczą na długości 7,8 km do standardu S. Obie inwestycje mają być zrealizowane do końca 2021 r.

Kluczowy i najbardziej kosztowny odcinek S1 Kosztowy - Bielsko-Biała (węzeł Suchy Potok) będzie miał całkowicie nowy przebieg. Ogłoszenie przetargu o wartości ponad 3 mld zł zaplanowano w 2019 r. - podał w poniedziałkowym komunikacie resort infrastruktury.

Po stronie słowackiej, po niedawnym oddaniu do użytku odcinka do węzła Żylina Brodno, do polskiej granicy brakuje jeszcze - jak podał w poniedziałek minister Arpad Ersek - 27 km autostrady D3. Prace przy budowie brakujących odcinków podzielono na trzy etapy.

- Jestem pewien, że do przełomu lat 2022/2023 jesteśmy w stanie to dokończyć. Przygotowanie do realizacji inwestycji na tych odcinkach jest na różnym poziomie; to odcinki bardzo trudne - powiedział słowacki minister transportu i budownictwa.

Podczas poniedziałkowego spotkania ministrowie odwiedzili m.in. rejon Węgierskiej Górki, gdzie będzie realizowany kolejny odcinek drogi S1. Oprócz inwestycji drogowych, w Żywcu Adamczyk i Ersek rozmawiali też o transporcie kolejowym.

Słowacki minister zaproponował powołanie - na szczeblu obu resortów - grupy roboczej, która ma zająć się możliwymi do szybkiego zrealizowania inwestycjami kolejowymi, dotyczącymi obu państw.

Jak mówił minister Adamczyk, w zakresie transportu kolejowego chodzi m.in. o dalsze unowocześnienia prowadzącej w kierunku Słowacji linii kolejowej Katowice - Zwardoń.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Podpisano polsko-słowackie memorandum ws. inwestycji transportowych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!