XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Podwyżki w PKP Cargo zaszkodzą budowom

Podwyżki w PKP Cargo zaszkodzą budowom
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Od 1 lipca państwowy kolejowy przewoźnik towarowy PKP Cargo podnosi podstawowe taryfy o 19,7 proc. Firma podwyżki tłumaczy wzrostem cen paliw, a firmy budowlane ostrzegają przed wzrostem kosztów budowy dróg.

- Podwyżki taryf są spowodowane wzrostem cen paliw, energii elektrycznej i materiałów, w tym stali używanej do naprawy taboru - tłumaczy "Gazecie Wyborczej" Jacek Wnukowski, rzecznik PKP Cargo.

Klienci PKP Cargo nie kryją zdziwienia. Jednym z największych jest spółka Lafarge-Kruszywa, która tylko w tym roku musi przewieźć do odbiorców rozsianych po całym kraju (na budowy dróg i autostrad) ok. 4 mln ton kruszywa. Potrzeba na to ponad 70 tys. wagonów!

O podwyżce kosztów przewozu spółka dowiedziała się pięć dni przed jej ogłoszeniem. - Zapytałem jednego z szefów PKP Cargo, jak mam to powiedzieć swoim klientom. Usłyszałem odpowiedź: "To pana problem" - opowiada na łamach "GW" wiceprezes Lafarge-Kruszywa Janusz Olejnik. - To jest karygodne! Pracuję w tej branży od 30 lat i z takim lekceważeniem ze strony PKP jeszcze się nie spotkałem - mówi wzburzony. Olejnik zauważa, że kolej w styczniu już podniosła cenę swoich usług o 10 proc.

Tymczasem wyższe ceny przewozów będą skutkowały wzrostem kosztów budowy dróg, autostrad czy modernizacji linii kolejowych. Janusz Olejnik ocenia, że tylko tzw. warstwa ścieralna, na którą idzie przeciętnie 1800 ton kruszywa dostarczanego przez Lafarge z Dolnego Śląska, podrożeje o 8-10 tys. zł na każdym kilometrze autostrady. Zużycie innych rodzajów kruszyw jest jeszcze większe (w sumie 20 tys. ton na kilometr) - czytamy w dzienniku.

Zdaniem Adriana Furgalskiego, dyrektora w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, dla wzrostu cen przewozów nie ma alternatywy. - Podwyżki w Cargo to koniec wyniszczającej wojny cenowej. W przypadku kruszyw Cargo dawało ogromne upusty, by nie puścić klientów do innych przewoźników. Z kolei prywatni przewoźnicy czekali na ruch największej firmy, teraz więc pewnie i u nich wzrosną ceny - mówi "Gazecie Wyborczej" Furgalski.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Podwyżki w PKP Cargo zaszkodzą budowom

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!