PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Pogłębia się nierównowaga w przewozach oceanicznych

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
26-09-2017 09:31 |  aktualizacja: 26-09-2017 10:55
Pogłębia się nierównowaga w przewozach oceanicznych

Tanieje transport drobnicy w kontenerach, bo podaż nowych usług przewyższa popyt. Foto DCT

W pierwszym tygodniu października najwięksi armatorzy skasują 14 stałych połączeń kontenerowych na liniach Azja – Europa. Powodem jest gwałtowny spadek podaży towarów w związku z chińskim Złotym Tygodniem i przerwą w pracy firm.

 

  • Stawki frachtu z Azji do Europy maleją czwarty tydzień bez przerwy.
  • Z Dalekiego Wschodu transport jest obecnie tańszy o 300 dolarów za TEU niż w czerwcu.
  • Powodem jest wprowadzanie do eksploatacji megakontnerowców, które zwiększają podaż mocy przewozowych.
Decyzję tę podjęły także wszystkie trzy największe sojusze armatorów. Ma to zapobiec dalszemu spadkowi stawek frachtu morskiego i zbilansowaniu popytu i podaży na transport oceaniczny.

Tymczasem w miniony piątek ogólny wskaźnik Shanghai Containerised Freight Index (SCFI) zmalał o prawie 39 USD/TEU i miał wartość 735,91 USD/TEU. Jego notowania zmalały na 9 spośród 13 głównych szlaków komunikacyjnych.

Stawki frachtu na połączeniach Daleki Wschód – porty Morza Północnego (i DCT Gdańsk) spadły czwarty tydzień z rzędu - o 35 dolarów i wynosiły 734 USD/TEU. Podobnie zmalały opłaty transportowe z portów Dalekiego Wschodu do portów Morza Śródziemnego – o 21 dolarów, do 709 USD/TEU.

Analitycy wskazują na malejący od początku sierpnia wolumen towarów zgłaszanych do  transportu oceanicznego. Podkreślają, że to jednak nietypowa sytuacja, zarówno ze względu na zbliżający się szczyt przewozów, jak i dobre prognozy światowego wzrostu gospodarczego (według WTO, o 3,6 proc. w br.) i handlu.

Obecnie stawki frachtu na trasie np. z Szanghaju do Rotterdam (734 USD/TEU) są już o prawie 300 dolarów niższe, w porównaniu z końcem czerwca br. (1015 USD/TEU).

Zdaniem ekspertów Alphaliner powodem jest także ponownie wysoki nadmiar mocy przewozowych nad popytem, szacowany na ok. 7 proc. W efekcie, wypełnienie kontenerowców na trasie z Azji do Europy zmalało w sierpniu do ok. 90 proc., czyli o ok. 5 pkt. proc. w porównaniu z wcześniejszymi miesiącami.

Nadwyżka podaży wynika z wprowadzania na najważniejszych trasach do eksploatacji megakontenerowców (o pojemności 18-22 tys. TEU). W efekcie, mniejsze statki (8 – 14 tys. TEU) są przesuwana na drugoplanowane połączenia, ale też zwiększając podaż mocy przewozowych nad popytem.

Problem może się pogłębić w przyszłym roku, bowiem np. tylko członkowie Ocean Alliance wprowadzą  do użytkowania 25 megastatków.


Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 250 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

587 902 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.