Rozwój autostrad morskich i ochrona środowiska były tematami środowego spotkania w Warszawie ministra gospodarki morskiej Marka Gróbarczyka i minister komunikacji Szwecji Asy Torstensson.
Minister gospodarki morskiej wymienił dwa połączenia: Świnoujście - Ystad oraz Gdynia - Karlskrona, które mają w pierwszej kolejności szanse w staraniach o status autostrad morskich.
"Będziemy wspierać nawzajem naszą politykę co do zachowania środowiska naturalnego dla przyszłych pokoleń oraz bieżących spraw związanych z zanieczyszczeniami wynikającymi z ruchu statków" - dodał Gróbarczyk.
Projekty autostrad morskich są bardzo ważne dla obu państw i powinniśmy je wspierać zarówno ze strony szwedzkiej, jak i polskiej - powiedziała Torstensson dziennikarzom.
Polska i Szwecja mają powołać komisję, która zajmie się wspólnymi sprawami gospodarek morskich obu krajów. W pierwszej kolejności będzie to ochrona środowiska naturalnego, a także sprawy kwalifikacji pracowników tych branż Szwecji i Polski - powiedział Gróbarczyk.
W koncepcji autostrad morskich chodzi o koncentrację przewozów towarów w europejskich korytarzach transportowych uzupełnionych o nowoczesne regularne połączenia morskie - poinformował resort gospodarki morskiej na swoich stronach internetowych.
Projekt autostrad morskich przewiduje szczególną rolę dla dużych europejskich portów morskich kategorii A (obsługa rocznie co najmniej 200 tys. pasażerów lub przeładunek min. 1,5 mln ton towarów).
Porty takie powinny być wyposażone w nowoczesne terminale, sprawny dostęp od strony lądu i morza oraz wykorzystywać zaawansowane technologie IT usprawniające przeładunek i procedury administracyjne.