Ponad 1 mld euro na inwestycje infrastrukturalne przekazano na rachunki beneficjentów z Funduszu Spójności. To blisko 40 proc. środków z tego funduszu przyznanych Polsce na lata 2004-2006 - poinformował minister transportu Jerzy Polaczek
- Tak duży wzrost refundacji był możliwy m.in. dzięki wypełnieniu przez Polskę warunków środowiskowych, które Komisja Europejska nałożyła na niektóre projekty transportowe - powiedział minister transportu.
Fundusz Spójności w sektorze transportowym jest najważniejszym wsparciem UE przeznaczonym na rozwój Trans-Europejskiej Sieci Transportowej. Wdrażanie Funduszu rozpoczęło się w Polsce w 2004 roku. Wcześniej, od 2000 do 2004 roku, realizowany był program przedakcesyjny ISPA. Po wejściu Polski do UE wszystkie projekty ISPA stały się automatycznie projektami Funduszu Spójności.
Z dany przedstawionych we wtorek przez resort wynika, że od 2000 roku do końca 2006 roku Komisja Europejska (KE) zatwierdziła 38 projektów Funduszu w sektorze transportu o łącznej wartości 3 mld 883,9 mln euro i przyznanym dofinansowaniu unijnym w wysokości 2 mld 782,3 mln euro.
Z tego 1 mld 652,1 mln euro przeznaczono na projekty drogowe, a 1 mld 126,5 mln euro - kolejowe.
Według stanu na 31 stycznia 2007 roku, w ramach Funduszu Spójności podpisano 159 kontraktów łącznie na 2 mld 979 mln euro, co stanowi 83,3 proc. łącznych kosztów tych projektów.
Wśród dofinansowanych projektów znalazło się m.in. przygotowanie projektu modernizacji linii kolejowej E 75 na odcinku Warszawa - Sokółka; modernizacja linii kolejowej E 65 na odcinku Warszawa - Gdynia (II etap); budowa autostrady A1 odcinek Sośnica - Gorzyczki (I etap); modernizacja kolejowego węzła E20 w Poznaniu.
Polaczek przypomniał, że w poniedziałek spotkał się z ministrami transportu krajów nadbałtyckich w Tallinie. Podkreślił, że podpisano wspólną deklarację dotyczącą poparcia szybkiej realizacji drogi Via Baltica, w tym rozpoczętej budowy obwodnicy Augustowa, w I korytarzu transportowym sieci TEN-T.
Minister zwrócił uwagę, że Litwa zadeklarowała poparcie dla Polski w sprawie budowy obwodnicy Augustowa przez Dolinę Rospudy przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości (ETS).
- Wiadomo, że ETS nie rozpatrzy 5 września wniosku złożonego przez KE. Rozprawa została przełożona. Trudno powiedzieć, kiedy będzie wyznaczony termin. Nie wiemy też, co było powodem takiej decyzji ETS - powiedział Polaczek.
17-km obwodnica Augustowa ma 500-m estakadą przecinać cenną przyrodniczo dolinę rzeki Rospudy. Według drogowców, to jedyny i najlepszy sposób, by zrealizować inwestycję przez ciągnącą się przez Suwalszczyznę 100-km dolinę. Ekolodzy uważają, że obwodnicę można poprowadzić innym wariantem i walczą o to, by nie dopuścić do wybudowania obwodnicy w obecnie proponowanym wariancie.
Przeciwna jest temu także KE, która skierowała sprawę przeciwko Polsce do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Polaczek: ponad 1 mld euro na inwestycje infrastrukturalne