Polaqua wybuduje ostatni odcinek autostrady A1 w województwie śląskim

Polaqua wybuduje ostatni odcinek autostrady A1 w województwie śląskim
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ofertę firmy Polaqua za 596,5 mln zł brutto uznała za najkorzystniejszą Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w przetargu na budowę ostatniego odcinka autostrady A1 w woj. śląskim – między Częstochową, a granicą woj. śląskiego z woj. łódzkim.

  • Odcinek autostrady powstanie w śladzie już istniejącej drogi krajowej nr 1.
  • Do przetargu stanęło trzech potencjalnych wykonawców.
  • Przygotowania do budowy fragmentu autostrady A1 Częstochowa-Tuszyn trwały od lat.

Chodzi o jedną z części brakującego dotąd fragmentu autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa. Oddziały GDKKiA w Katowicach oraz Łodzi ogłosiły przetargi na budowę brakujących odcinków 30 czerwca 2017 roku, a oferty otworzyły 18 grudnia ub. roku.

Jedyny odcinek, którego budowę będzie koordynował katowicki oddział GDDKiA, to tzw. odcinek E o długości 16,9 km. Wiedzie on od granicy woj. śląskiego do węzła Częstochowa Północ (w dokumentacji przetargowej węzeł ten nosi dawną nazwę Rząsawa; bez tego powstającego już węzła). Obecnie w województwie śląskim powstają odcinki F, G, H oraz I - od Częstochowy do Pyrzowic.

W przetargu na odcinek E, prowadzonym przez katowicki oddział Dyrekcji, spłynęły trzy oferty. Przedsiębiorstwo Intercor z Zawiercia wyceniło swoją na 485,8 mln zł brutto, spółka Polaqua z Piaseczna na 596,5 mln zł brutto, a konsorcjum spółek Strabag Infrastruktura Południe i Budimex - na 614,4 mln zł brutto. Przed otwarciem ofert GDDKiA podała, że zamierza przeznaczyć na sfinansowanie tego zamówienia 843,6 mln zł brutto.

Czytaj także: Tylko trzech chętnych na budowę ostatniego odcinka autostrady A1

W środę 16 maja GDDKiA poinformowała m.in., że wybrany wykonawca, spółka Polaqua, zaoferował wykonanie zadania za kwotę brutto: 596,5 mln zł, w czasie 35 miesięcy, licząc od daty zawarcia umowy. W tym czasie będzie musiał również uzyskać pozwolenie na użytkowanie. Zamówienie realizowane będzie w formule "projektu i buduj".

Dyrekcja zaznaczyła, że po upływie terminu do wniesienia odwołania, a przed zawarciem umowy, przekaże dokumentację z przetargu do Urzędu Zamówień Publicznych, który przeprowadzi tzw. kontrolę uprzednią. W razie jej pozytywnego wyniku, możliwe będzie podpisanie umowy.

Jeden podzielony na części przetarg na pozostałe odcinki autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa prowadzi łódzki oddział GDDKiA. Odcinki te noszą oznaczenia: A, B, C, D.

Odcinek A obejmuje 15,8 km trasy od węzła Tuszyn (bez węzła) do węzła Piotrków Trybunalski Południe (w dokumentacji przetargowej węzeł ten nosi dawną nazwę: Bełchatów; z węzłem). Odcinki B to 24,21 km autostrady od węzła Piotrków Południe do węzła Kamieńsk (z węzłem), odcinek C liczy 16,52 km od węzła Kamieńsk do węzła Radomsko (z węzłem), odcinek D obejmuje 7,02 km A1 od węzła Radomsko do granicy z woj. śląskim.

Na budowę tych czterech odcinków w przetargu łódzkim siedmiu oferentów złożyło 13 ofert. Większość oferentów złożyła odrębne oferty na poszczególne odcinki, jeden z nich - jedną ofertę na wszystkie. Dotąd łódzki oddział GDDKiA nie poinformował o wyborze najkorzystniejszych ofert.

Czytaj również: Remont autostrady A4 generuje zatory

Zamawiający w obu przetargach wymagają, aby prace projektowe i roboty - wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie - zostały ukończone w terminie nie dłuższym niż 38 miesięcy od daty zawarcia umowy (dla odcinka E oferenci zaproponowali 35 miesięcy). Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca); wlicza się je do czasu objętego projektowaniem.

Zgodnie z danymi Dyrekcji fragment autostrady A1 między węzłami Tuszyn i Piotrków Zachód będzie miał, tak jak teraz, po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Między węzłami Piotrków Zachód i Piotrków Południe zachowany zostanie obecny przekrój dwóch jezdni po cztery pasy ruchu, a między węzłami Piotrków Południe i Częstochowa trasa zostanie rozbudowana z dwóch do trzech pasów ruchu w każdą stronę.

Na A1 między węzłami Tuszyn i Częstochowa Północ zaplanowano pięć węzłów drogowych (Piotrków Zachód, Piotrków Południe, Kamieńsk, Radomsko oraz Mykanów)

Przygotowania do budowy fragmentu autostrady A1 Częstochowa-Tuszyn trwały od lat. Ostatecznie Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów postanowił wiosną 2017 roku., że odcinek ten będzie realizowany ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. Na całą inwestycję zabezpieczono z tego źródła, za zgodą ministra finansów, 4 mld zł.

W ostatni czwartek (10 maja) minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zadeklarował na antenie Radia Katowice wolę podpisania umów na brakujące odcinki A1 Tuszyn - Częstochowa w połowie 2018 roku. Jak zaznaczył, cztery odcinki w woj. łódzkim mają być gotowe we wrześniu 2021 r., a odcinek w woj. śląskim w maju 2022 r.

Adamczyk przypomniał, że ta część autostrady będzie budowana w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 1 (i fragmentu starej autostrady A1), co - jak zaznaczył - będzie oznaczało "olbrzymie" utrudnienia dla kierowców.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polaqua wybuduje ostatni odcinek autostrady A1 w województwie śląskim

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!