Polska kolej musi wjechać na trasy międzynarodowe

Polska kolej musi wjechać na trasy międzynarodowe
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na tle wyników niemieckiej branży przewozowej Polska wypada słabo. W Niemczech koleje państwowe ciągną rynek przewozów towarowych. Odwrotnie niż u nas.

Nie taki miał być ten rok dla kolejarzy zajmujących się przewozem towarów. Po udanym 2007 r., kiedy rynek urósł o 7,8 proc., 2008 r. przyjdzie pożegnać w gorszych nastrojach. Głównie za sprawą słabego III kwartału - czytamy w "Pulsie Biznesu".

Po półroczu wynik był jeszcze niezły - praca przewozowa (najlepszy wskaźnik opisujący ten rynek, liczony w tonokilometrach, jako iloczyn długości trasy i tonażu) wzrosła o 5,2 proc. Według szacunków, w III kwartale przyrost mógł wynieść tylko 0,2 proc. Zatem w całym roku dynamika będzie w najlepszym razie taka jak w 2006.

Wolno, szczególnie jeśli porównamy się z Niemcami, które jadą pośpiesznym. W ubiegłym roku przewoźnicy towarowi za Odrą odnotowali wzrost pracy przewozowej o 10,8 proc., a po trzech kwartałach 2007 r. już o 9,5 proc. Co ciekawe, na wynik branży pracują głównie Deutsche Bahn (DB). Z 10,8 proc. w ubiegłym roku 9,5 proc. wypracował państwowy przewoźnik - wylicza dziennik.

W Polsce jest odwrotnie - to prywatni przewoźnicy ciągną wynik. Do 7,8 proc. osiągniętych przez branżę przed rokiem PKP Cargo dorzuciły tylko 0,2 proc. Krajowy rynek po prostu zrobił się za ciasny. Niemcy osiągają wyniki w coraz większym stopniu dzięki obsłudze tras międzynarodowych. W pierwszej połowie 2007 r. już 52,8 proc. pracy przewozowej DB przypadało na połączenia transgraniczne. W ubiegłym roku było to 50 proc. Dla porównania: w PKP Cargo odsetek ten wynosił po sześciu miesiącach 38,2 proc., wobec 37,8 proc. na koniec 2006 r.

Lepiej na trasach międzynarodowych czuje się prywatny CTL Logistics. Jego osiągnięcia za granicą mają coraz większy wpływ na wyniki. Po trzech kwartałach jego praca przewozowa wzrosła o 13 proc., w tym w Polsce o 7,4 proc., a w Niemczech aż o 52,7 proc. - czytamy w "PB"
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polska kolej musi wjechać na trasy międzynarodowe

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!