XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Polska kolej osiągnie średnie standardy unijne po 2022 roku

Polska kolej osiągnie średnie standardy unijne po 2022 roku
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Plan realizacji inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych w perspektywie finansowej 2013-20 jest nadal trudny i pełen uwarunkowań, ale wykonalny. Pomimo falstartu, spółka ta powinna w pełni wykorzystać przyznane jest przez UE środki finansowe - 66 mld zł.

Silne zapewnienie w tej sprawie padło z ust Krzysztofa Mamińskiego, prezesa zarządu PKP SA. Jak przyznał, powiedział to po raz pierwszy publicznie podczas debaty "Inwestycje infrastrukturalne – nowe otwarcie (kolej)", która odbyła się w ramach IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

- PLK wstała z kolan. Jeszcze przed rokiem miałbym inne zdanie - podkreślił.

Teraz opinię tę może opierać na faktach, które przedstawił też prezes zarządu PKP PLK, Ireneusz Merchel.

Program inwestycyjny z bieżącej perspektywy ma ponad dwuletnie opóźnienie. Dotychczas realizowane są niemal wyłącznie tzw. fazowane inwestycje, czyli przesunięte z planu poprzedniej perspektywy finansowej UE.

- W tym roku spodziewamy się zakontraktować umowy o wartości ponad 20 mld zł, a licząc z tymi z ostatnich dwóch lat, przekroczymy 30 mld zł, czyli połowę wartości planu - zapowiedział prezes Merchel.

Przy założeniu, że wartość zakontraktowanych umów jest ponad dwa razy większa od realizowanych projektów (cykl inwestycyjny trwa 2-3 lata), począwszy od przyszłego roku rynek wykonawstwa budownictwa kolejowego będzie przekraczał wartość 10 mld zł.

To istotna zmiana po ubiegłorocznej realizacji o wartości 4 mld zł (i ok. 5,3 mld w br.). Ale rodzi też nowe problemy: napięcia w dostawach materiałów, spiętrzenia w ich transporcie, problemy z pozyskaniem pracowników przez wykonawców, itp.

Prezes Merchel przypomniał, że PKP PLK zmieniły już szereg zasad współpracy z wykonawcami i dostawcami materiałów budowlanych. Inwestor bierze na siebie więcej ryzyk finansowych, dopuszcza wypłacanie do 90 proc. zaliczek na poczet zakupu materiałów, itp. Usprawnił własne procedury, inaczej też pracują - w systemie przetargów - inżynierowie budów.

Wszystko to ma rozładować problem spiętrzeń robót i dostaw materiałów, i sam proces inwestycyjny.

Ale nadal jest sporo spraw do zmiany. Jak mówił Piotr Witecki, senior associate DLA Piper, działające przy PKP PLK Forum Inwestorów złożyło 47 wniosków zmian umowy z inwestorem, ale 38 spraw PKP PLK odrzuciły, a wobec 9 wskazały, że je rozważą.

- Należy pamiętać, że w drugiej połowie ub. roku z własnej inicjatywy wprowadziliśmy kilkadziesiąt zmian do kontraktów z wykonawcami, a zostały te najbardziej problematyczne sprawy - zaznaczył prezes Merchel.

Dużą część debaty poświęcono kwestii, jak będzie wyglądała kolej „na koniec dnia”, czyli na początku przyszłej dekady, po zagospodarowaniu środków z obecnej perspektywy UE i na co mogą liczyć pasażerowie.

Zdaniem Przemysława Gorgola, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych, osiągniemy być może zaledwie średni standard europejski.

Według Krzysztofa Celińskiego, dyrektora branży Mobility Siemens, w pewnych sferach będą to wysokie standardy – szczególnie jeśli chodzi o technikę kolejową i wdrożenie rozwiązań, zdecydowanie poprawiających bezpieczeństwo ruchu pociągów.

Z kolei Wojciech Orzech, prezes zarządu PKP Energetyka i Tom Ross, head of sales Hitachi Information Control Systems zwrócili uwagę na wręcz cywilizacyjną zmianę w systemie transportu: możliwość zwiększenia przewozów pasażerów i towarów, co odciążyłoby uciążliwy ekologicznie transport drogowy.

Prezes Merchel zapewnił, że wkrótce przedstawione będą analizy warunków i możliwości podwyższenia standardu prędkości pociągów pasażerskich do 200-230 km/h. Być może po 2023 roku łączna długość takich odcinków przekroczy znacznie 1000 km.

Niestety, w związku ze wzrostem inwestycji, przez najbliższy rok-trzy lata na kilku trasach czekają pasażerów znaczne ograniczenia w ruchu pociągów, objazdy lub wyłączenia. Tym bardziej należy upowszechniać informację, co otrzymają „na koniec dnia” tego procesu inwestycyjnego.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polska kolej osiągnie średnie standardy unijne po 2022 roku

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!