Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polska kolej po 2022 roku osiągnie średnie standardy unijne

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
17-05-2017 10:13
Polska kolej po 2022 roku osiągnie średnie standardy unijne
Fot. Shutterstock.com

Plan realizacji inwestycji przez PKP Polskich Linii Kolejowych w perspektywie finansowej 2013-20 jest nadal trudny i pełen uwarunkowań, ale wykonalny. Pomimo falstartu, spółka ta powinna w pełni wykorzystać przyznane przez UE środki finansowe - 66 mld zł.

Silne zapewnienie w tej sprawie padło z ust Krzysztofa Mamińskiego, prezesa zarządu PKP SA. Jak przyznał, powiedział to po raz pierwszy publicznie podczas debaty Europejskiego Kongresu Gospodarczego, zatytułowanej „Inwestycje infrastrukturalne – nowe otwarcie (kolej)”.
- PLK wstała z kolan. Jeszcze przed rokiem miałbym inne zdanie – powiedział.

Teraz opinię tę może opierać na faktach. - W ub. roku zgłoszono nam tylko jeden nowy projekt inwestycji kolejowej do zatwierdzenia, w tym roku jest ich już dziesięć – mówił Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych. – Nie brakuje mi wiary w realizację programu inwestycyjnego, ale w tyle głowy mamy doświadczenia z poprzedniej perspektywy.

PLK przyspieszyły


Niektóre z faktów, mających potwierdzać sprawniejszy przebieg procesu inwestycyjnego, przedstawił też prezes zarządu PLK, Ireneusz Merchel. Program inwestycyjny z bieżącej perspektywy ma ponad dwuletnie opóźnienie. Dotychczas niemal wyłącznie są realizowane tzw. fazowane inwestycje, czyli przesunięte z planu poprzedniej perspektywy finansowej.

Rok minął nowemu zarządowi (prezes Merchel objął stanowisko 30 marca 2016 r.) na weryfikacji zgłoszonych postępowań przetargowych i ich ogłaszaniu. Choć ogłoszono postępowania na kwotę 18 mld zł, to przetargi za ok. 17 mld zł były „papierowymi”, powiedział prezes Merchel. Brakowało dla nich podstawowych dokumentów, aby można było ogłosić przetargi.

W efekcie, w 2016 roku PLK zrealizowała inwestycje za 4,1 mld zł - niemal wyłącznie fazowane. Fazowanie trwa zresztą nadal i w tym roku PLK planuje rozliczyć faktury za wykonane prace za kwotę 5,5 mld zł.

- Ale w tym roku spodziewamy się zakontraktować umowy o wartości ponad 20 mld zł, a licząc z tymi z ostatnich dwu lat przekroczymy 30 mld zł, czyli połowę wartości planu – powiedział prezes Merchel.

Przy założeniu, że wartość zakontraktowanych umów jest ponad dwa razy większa od realizowanych projektów (cykl inwestycyjny trwa 2-3 lata), począwszy od przyszłego roku rynek wykonawstwa budownictwa kolejowego będzie przekraczał wartość 10 mld zł.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 007 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP