Polska kolej powinna wykorzystać rentę geograficzną

Polska kolej powinna wykorzystać rentę geograficzną
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Polska oraz polscy przewoźnicy mogą odegrać aktywną rolę w tranzycie, jaki zaczyna nabierać na znaczeniu w przewozach towarów koleją z Dalekiego Wschodu do Europy Zachodniej.

Aby tak się stało, a tranzyt nie ominął nas, potrzeba spełnić podstawowe warunki, leżące po naszej stronie – mówi Witold Hruzewicz, partner w firmie Azimutus. „To plan minimum, bowiem z czasem możemy także zabiegać, jako gestor ładunków, o organizację takich przewozów”.

Nowe potoki towarów

Drożejąca cena ropy naftowej, wykorzystywanej do napędu statków oraz rozwój przemysłu w zachodnich i środkowych rejonach Chin, skąd do portów wybrzeża wschodniego jest równie daleko, jak z Warszawy do Paryża lub Londynu, są głównymi powodami, dla których testowana jest opłacalność transportu towarów do Europy koleją, zamiast morzem. Odpadają także koszty podwójnych operacji przeładunkowych i tracony czas.

- W dotychczasowych jazdach próbnych towary wiezione lądem docierały na tej trasie liczącej ponad 10 tys. km w ciągu trzech tygodni, czyli o dwa tygodnie szybciej – mówi Hruzewicz. – Przy lepszej organizacji i eliminacji podstawowych barier, czas transportu koleją można jeszcze skrócić.

Do rozwiązania są dwa główne problemy. Po pierwsze, zapewnienie monitoringu przesyłek i poprawa bezpieczeństwa transportu (towary raczej nie giną na skutek kradzieży, lecz utykają na wiele godzin). Opóźnienie pociągu o 2-3 dni z ładunkiem towarów dostarczanych w systemie Just In time, może okazać się bardzo kosztowne z punktu widzenia logistyki dostaw i podważa rzetelność tego rozwiązania.

Po drugie, chodzi o uzyskanie lepszego efektu interoperacyjności, bowiem pełnej zgodności warunków technicznych i organizacyjnych nie można oczekiwać w perspektywie nawet kilku lat. Barierą są różne szerokości torów i w krajach azjatyckich, i europejskich, ale także o przepisy, w tym celne i graniczne. Tracony czas można częściowo skrócić, nadając towary na podstawie wspólnego dokumentu przewozowego dla obu systemów prawnych - zarówno CIM, jak i SMGS.

- Odrębnym problemem są złe warunki pogodowe zimą na tak długim szlaku, co może osłabić stałe potoki towarów – podkreśla ekspert Azimutus. – Jednak i skalę tego problemu z pewnością można ograniczyć.

Którędy przez Europę?

Przeprowadzonych kilka próbnych transportów, z udziałem m.in. PKP Cargo, dowiodły rentowności takiego rozwiązania oraz istniejącego popytu.

- Ostatecznie o rozwinięciu tego transportu zadecydują najwięksi gestorzy ładunków, czyli spedytorzy z Chin i Europy Zachodniej – ocenia Witold Hruzewicz. - Polska na tym etapie nie ma szansy na bycie rozgrywającym, lecz powinna i może aktywnie uczestniczyć w organizacji takiego tranzytu.

Problemem „polskiego odcinka” jest niska prędkość podróżna pociągów, z powodu niedoinwestowania infrastruktury kolejowej oraz jedna z najwyższych w Europie cena dostępu do niej. „Pamiętajmy, że np. Słowacja obniżyła te stawki, aby zwiększyć ruch na swoich torach, co zresztą się im udało” – komentuje Hruzewicz.

Jego zdaniem, z tych dwóch głównych powodów Polska obecnie nie wykorzystuje też dostatecznie swojego położenia i nie sięga po rentę geograficzną. Pomimo dużych obrotów Rosji z krajami Europy Zachodniej, towary transportowane są albo koleją do portów rosyjskich (w eksporcie) lub odwożone z nich koleją (import), albo przewożone przez Polskę samochodami. „To kuriozalne, bo w Niemczech potoki towarów, szczególnie półproduktów transportowanych odległości powyżej 300 km, przesuwane są na kolej. Ale w Polsce jest ona niekonkurencyjna do przewozów samochodami” – dodaje Hruzewicz.

Przypomina on, że Rosjanie stawiają na rozwój kolej, o czym świadczą liczne akwizycje spółek kolejowych, jakie miały miejsca w tym roku. Jedną z największych było przejęcie we wrześniu przez Koleje Rosyjskie (RŻD) od PSA Peugeot/Citroën spółki logistycznej Gefco za 800 mln euro.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polska kolej powinna wykorzystać rentę geograficzną

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!