PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polska żegluga śródlądowa - niewykorzystana szansa

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
12-05-2017 21:54
Polska żegluga śródlądowa - niewykorzystana szansa
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Żeglowne wody śródlądowe są nie tylko wygodnym elementem układu komunikacyjnego kraju - mogą również przyczynić się do rozwoju gospodarczego. Niestety Polska wciąż słabo ze swoich wodnych szlaków korzysta i to powinniśmy zmienić - taka konkluzja płynie z dyskusji zatytułowanej „Szlaki wodne w Polsce i w Europie”, która odbyła się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Jaki jest stan polski dróg wodnych? Najlepiej oddaje to informacja, że na terenie Polski, z wyjątkiem krótkich odcinków na dolnej Odrze, nasze szlaki nie spełniają minimalnych, międzynarodowych warunków żeglowności, określonych przez Konwencję AGN.

Szlaki wodne dla rozwoju


- Nie da się ukryć, że spełnienie minimalnych choćby warunków oznaczałoby skok jakości polskich dróg wodnych - mówi Kamil Wyszkowski, dyrektor generalny Inicjatywy Sekretarza Generalnego ONZ, Global Compact w Polsce.

Co więcej, jak podkreśla dyrektor Wyszkowski, szlaki wodne mogą być znaczącym impulsem do rozwoju gospodarczego. Najpierw trzeba jednak spełnić warunki konwencji, zwłaszcza że zwyczajnie opłaca się to finansowo.

Konwencja zobowiązuje Polskę do dostosowania naszych głównych dróg wodnych do co najmniej IV klasy żeglowności. Klasy niższe nie uprawniają do korzystania ze środków TEN-T (transeuropejskie korytarze transportowe UE). Aby skorzystać z unijnych funduszy TEN-T, nasze główne drogi wodne muszą mieć parametry właśnie IV klasy żeglowności (głębokość tranzytowa na szlaku min. 2,5 m). Na razie jednak warunków konwencji nie udaje się nam spełnić.

- Znamy problematykę, bo jesteśmy kluczowym graczem na europejskim rynku żeglugi śródlądowej. Nasi klienci często pytają, kiedy poprawi się nasza infrastruktura - mówi Andrzej Klimek, dyrektor Dywizji Żeglugi Śródlądowej, OT Logistics SA.

Co odpowiada? - Że nie wiem. Trudno mi odpowiadać, za urzędników - mówi Klimek.

- Pamiętajmy, że transport wodny to także jeden z najbardziej proekologicznych środków transportu. Władze Unii Europejskiej chciałyby go rozwijać - dodaje Klimek.

Na szczęście, jak zgodzili się uczestnicy dyskusji, widać zmianę. Po bumie autostradowym wydaje się, że coraz większą uwagę zwraca żegluga śródlądowa.

Na dobrych szlakach wodnych skorzysta wielu


Pierwszym, istotnym krokiem dla rozbudowy lub modernizacji śródlądowych dróg w Polsce było przyjęcie w czerwcu 2016 przez Radę Ministrów „Założeń do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce do roku 2020 z perspektywa do 2030” - strategicznego dokumentu określającego perspektywę tworzenia warunków do rozwoju transportu śródlądowego w Polsce. Strategia polskiego rządu wpisuje się w europejskie regulacje wyznaczone właśnie w Porozumieniu AGN.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 501 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

777 996 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP