PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Polski przemysł stoczniowy. Upadek, specjalizacja, reaktywacja

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
07-03-2017 14:22 |  aktualizacja: 07-03-2017 15:31
Polski przemysł stoczniowy. Upadek, specjalizacja, reaktywacja

Według szacunków Forum Okrętowego, dziś zaledwie tylko ok. 10 proc. produkcji sprzedanej branży pochodzi z zakładów państwowych. Pozostałe 90 proc. wartości dostarczają firmy i stocznie prywatne.

Fot. Shutterstock.com


Obraz polskich stoczni na tle Europy i świata? Chciałoby się powiedzieć: złożony. Wyraźna jest granica między mało produktywnym majątkiem należącym do państwa a zakładami prywatnymi. To ma się zmienić.

Brak rentowności polskich stoczni produkcyjnych niemal od początku tego wieku był głównym powodem, że do końca pierwszej dekady zamknięto dwie kluczowe grupy stoczni: Gdynia i Szczecińską. Przyczyny są znane i wyjaśnione m.in. w licznych kontrolach NIK - począwszy od błędnych koncepcji zarządów co do wyboru specjalizacji, opóźnień w budowie statków, przerostów w zatrudnieniu, poprzez niedozwoloną (według prawa UE) pomoc publiczną, aż po bezwzględną konkurencję dominującego przemysłu azjatyckiego w branży.

Ale przemysł stoczniowy w Polsce nie umarł. Ba! Na „gruzach” tych dwóch grup w rejonie Gdyni i Gdańska odrodził się nowocześniejszy i efektywniejszy - głównie w formule spółek prywatnych.

Bardzo słabo „zagospodarowano” natomiast majątek Skarbu Państwa po stoczni w Szczecinie; zmiana tego stanu rzeczy stała się głównym punktem rządowego programu sanacji branży - zwłaszcza własności publicznej. Przez cały ten czas do dzisiaj dobrze prosperują też stocznie remontowe, w tym należące pośrednio do Skarbu Państwa - w Grupie Mars.

Wydaje się, że w obowiązującej od 1 stycznia br. ustawie o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych wyciągnięto wnioski z lekcji po kilkukrotnych prób sanacji tej branży.

Ale wygrana jest kwestią otwartą i nie do zadekretowania, bo istnieje wiele uwarunkowań zewnętrznych i krajowych, który będą miały wpływ na efekty działań państwa. Spróbujmy wyciągnąć wnioski z najnowszej historii polskiego przemysłu stoczniowego i obudować je konkretnymi i aktualnymi realiami globalnego rynku.

W dalszej części tekstu:

• Aktualne trendy w globalnym transporcie morskim
• Kto buduje statki na świecie? Konkurencja ostra i nierówna
• Upadek państwowego przemysłu stoczniowego. Katalog błędów ku przestrodze
• Stocznie od nowa. Prywatne, specjalistyczne, efektywne
• Państwowy majątek do zagospodarowania - poważne wyzwanie

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 595 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP