Polski przemysł stoczniowy. Upadek, specjalizacja, reaktywacja

Polski przemysł stoczniowy. Upadek, specjalizacja, reaktywacja
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022


Obraz polskich stoczni na tle Europy i świata? Chciałoby się powiedzieć: złożony. Wyraźna jest granica między mało produktywnym majątkiem należącym do państwa a zakładami prywatnymi. To ma się zmienić.

Brak rentowności polskich stoczni produkcyjnych niemal od początku tego wieku był głównym powodem, że do końca pierwszej dekady zamknięto dwie kluczowe grupy stoczni: Gdynia i Szczecińską. Przyczyny są znane i wyjaśnione m.in. w licznych kontrolach NIK - począwszy od błędnych koncepcji zarządów co do wyboru specjalizacji, opóźnień w budowie statków, przerostów w zatrudnieniu, poprzez niedozwoloną (według prawa UE) pomoc publiczną, aż po bezwzględną konkurencję dominującego przemysłu azjatyckiego w branży.

Ale przemysł stoczniowy w Polsce nie umarł. Ba! Na „gruzach” tych dwóch grup w rejonie Gdyni i Gdańska odrodził się nowocześniejszy i efektywniejszy - głównie w formule spółek prywatnych.

Bardzo słabo „zagospodarowano” natomiast majątek Skarbu Państwa po stoczni w Szczecinie; zmiana tego stanu rzeczy stała się głównym punktem rządowego programu sanacji branży - zwłaszcza własności publicznej. Przez cały ten czas do dzisiaj dobrze prosperują też stocznie remontowe, w tym należące pośrednio do Skarbu Państwa - w Grupie Mars.

Wydaje się, że w obowiązującej od 1 stycznia br. ustawie o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych wyciągnięto wnioski z lekcji po kilkukrotnych prób sanacji tej branży.

Ale wygrana jest kwestią otwartą i nie do zadekretowania, bo istnieje wiele uwarunkowań zewnętrznych i krajowych, który będą miały wpływ na efekty działań państwa. Spróbujmy wyciągnąć wnioski z najnowszej historii polskiego przemysłu stoczniowego i obudować je konkretnymi i aktualnymi realiami globalnego rynku.

W dalszej części tekstu:

• Aktualne trendy w globalnym transporcie morskim
• Kto buduje statki na świecie? Konkurencja ostra i nierówna
• Upadek państwowego przemysłu stoczniowego. Katalog błędów ku przestrodze
• Stocznie od nowa. Prywatne, specjalistyczne, efektywne
• Państwowy majątek do zagospodarowania - poważne wyzwanie

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polski przemysł stoczniowy. Upadek, specjalizacja, reaktywacja

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!