PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polskie autostrady wydłużają się przed wyborami

Autor: Rzeczpospolita
08-10-2007 05:24
Polskie autostrady wydłużają się przed wyborami

Ewentualna zmiana rządu nie spowoduje rewolucji w aktualnych planach rozwoju polskich dróg i kolei. Największe partie opozycyjne zapowiadają jednak odważniejsze wykorzystywanie kapitału prywatnego w finansowaniu inwestycji

Resort transportu kierowany przez Jerzego Polaczka zakłada, że inwestycje drogowe będą realizowane z pieniędzy pochodzących z budżetu, dotacji unijnych i kredytów, m.in. z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Firmom prywatnym ma zostać powierzona budowa jeszcze tylko trzech odcinków autostrad. Tych, na których - jak wskazują przeprowadzone analizy ruchu samochodów - będzie na tyle duży, że zarobią one na siebie i Skarb Państwa nie będzie musiał dopłacać - wyjaśnia "Rzeczpospolita".
Wiadomo już, że odcinek A2 od Świecka do Nowego Tomyśla wybuduje Autostrada Wielkopolska SA. Rząd chce oddać w prywatne ręce jeszcze budowę 180-km odcinka A1 od Piotrkowa Trybunalskiego do Pyrzowic i ok. 94 km A2 od Strykowa do Konotopy. Na wstępnym etapie rozpatrywana jest jeszcze koncepcja zaangażowania prywatnych środków w budowę linii szybkich prędkości z Warszawy do Łodzi, następnie do Wrocławia i Poznania.

- Prawo i Sprawiedliwość ma awersję do kapitału prywatnego. Trzeba się jej pozbyć, jeżeli szybko mają powstać nowe drogi - mówi "Rz" Marek Borowski z Lewicy i Demokratów.

Po środki prywatne odważniej chce sięgnąć również Platforma Obywatelska. Zgodnie z założeniami Platformy z budżetu miałaby zostać sfinansowana niespełna jedna trzecia kosztów inwestycji, prawie 40 proc. ma pochodzić z funduszy unijnych. Resztę (niespełna 30 proc.) dołożyliby prywatni inwestorzy.

LiD także chce w budowę autostrad i dróg ekspresowych zaangażować na większą skalę kapitał prywatny. Jak wyjaśnia Borowski, warto sięgnąć do doświadczeń węgierskich. Prywatna firma buduje autostradę i przez określony okres nią zarządza, czyli dba o jej dobry stan techniczny. W zamian za to w czasie obowiązywania umowy, z reguły przez 25 - 30 lat, otrzymuje od państwa czynsz. Jednak to państwo ustala wysokości opłat za przejazd autostradą i tym samym bierze na siebie ryzyko ruchu. Po określonym w kontrakcie terminie droga przechodzi na własność państwa - czytamy w dzienniku.


Przedstawiciele obecnej opozycji deklarują, że nie będą odrzucać planów rozwoju infrastruktury przygotowanych przez Prawo i Sprawiedliwości. - Błędem poprzednich rządów i obejmujących funkcję ministrów infrastruktury było negowanie działalności poprzedników i zaczynanie wszystkiego od nowa. Nasz program to uzupełnienie propozycji ministra Polaczka oraz dołączenie do nich nowego instrumentarium - wyjaśnia w "Rz" Tadeusz Jarmuziewicz.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 129 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

585 596 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.