PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polskie koleje przewożą coraz mniej towarów. Jest cała lista powodów

Autor: PolskieRadio.pl (Aleksandra Tycner)
12-01-2016 06:55
Polskie koleje przewożą coraz mniej towarów. Jest cała lista powodów
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

W 2015 roku kolej w Polsce przewiozła mniej towarów niż rok wcześniej. Malejąca tendencja zaznacza się od wielu lat, chociaż w Unii Europejskiej trwa renesans tego środka transportu.

Unijne zalecenia mówią zresztą o przeniesieniu na tory znacznej części przewozów towarowych do 2030 roku, żeby zwiększyć konkurencyjność europejskiej gospodarki i zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych.

Transport kolejowy wygrywa ekonomicznie z drogowym

─ Jeśli spełnione są odpowiednie standardy i zapewniona infrastruktura, kolej może być dużo bardziej ekonomicznym środkiem transportu niż TIR-y, mówi Karol Trammer, redaktor dwumiesięcznika "Z biegiem szyn", ekspert w sprawach kolei.

 ─ Pociąg towarowy przewożący ładunek porównywalny z ładunkiem 40-60 TIR-ów, prowadzony jest przez jednego człowieka, czyli kolej może wygrywać konkurencję z transportem drogowym – mówi specjalista.

W Polsce spada ilość towarów przewożonych koleją

─ W Polsce przewozi się koleją coraz mniej, a nie więcej, towarów - zauważa Piotr Dziubak, rzecznik prasowy Urzędu Transportu Kolejowego.

 ─ Jak wylicza, od stycznia do listopada 2015 r. przewieziono pociągami o 2 proc. mniej ładunku, niż rok wcześniej.

Polska kolej ma coraz bardziej ograniczoną sieć

─ Generalnym problemem polskich kolei jest ograniczenie sieci - mówi Karol Trammer.

Jak podkreśla, Polska jest liderem w demontażu sieci kolejowej, od 1990 r. zlikwidowała jedną czwartą torów.

─ To powoduje, że przewoźnik kolejowy ma jeszcze gorszą pozycję wobec transportu drogowego, gdyż nie jest w stanie dotrzeć do wielu miejsc w naszym kraju, mówi Karol Trammer

Polski pociąg towarowy ściga się z …rowerzystą

─ Istniejące linie nie są należycie utrzymywane - dodaje redaktor "Z biegiem szyn".

─ To powoduje, że na niektórych liniach pociągi towarowe zredukowały prędkość ze 120 km na godzinę do ok. 30, czyli do prędkości rowerzysty – mówi ekspert.

 ─ Do tego jeszcze dochodzi  zły stan techniczny istniejących ramp, ładowni i stacji. Przewoźnicy zrezygnowali z drobnych nadawców. Najwięcej nadal wozi się węgla – przyznaje Piotr Dziubak.

 ─ Węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz stanowiły w 2014 r. prawie 41 proc. przewożonych towarów, to o 5 proc. mniej niż w 2013 r.

─ Na odbicie się od dna potrzeba kilku lat, jednak pojawia się małe światełko w tunelu - uważa Karol Trammer.

 Jak zauważa, zarządca sieci kolejowej spółka PKP PLK zaczyna mówić o potrzebach przewoźników towarowych.

Dobrym przykładem,- zdaniem eksperta, jest modernizowana właśnie linia Warszawa-Białystok.

Koleją można przewozić wszystko - w coraz powszechniejszym dziś na świecie transporcie intermodalnym wykorzystuje się kontenery, które pasują na statek, pociągi i na TIR-y.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 608 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP