Krosno. 11 nowoczesnych hybryd wyjedzie na ulice miasta

  • KDS
  • Opublikowano: 21 lutego 2018 - 10:26 | Zaktualizowano: 21 lutego 2018 - 10:27
Dostęp do internetu, system liczenia pasażerów czy porty USB do ładowania telefonów czy tabletów. Takie udogodnienia będą mieć autobusy hybrydowe, które wyjadą na ulice Krosna. Gmina właśnie rozstrzygnęła przetarg na ich dostawę.
  • Gmina Krosno inwestuje w komunikację miejską. 
  • Właśnie rozstrzygnęła przetarg na dostawę 11 hybrydowych autobusów. 
  • Pojazdy mają mieć system zliczania pasażerów czy zagwarantowany dostęp do internetu. 

Ofertę przetargową w części dotyczącej pojazdów hybrydowych wygrała firma Volvo Polska. W sumie do gminy dostarczy jedenaście 10,5-metrowych autobusów Volvo 7900 Hybrid. 

- Autobusy miejskie o napędzie hybrydowym doskonale sprawdzają się w ruchu miejskim. Podczas postoju, na przykład na przystankach czy światłach, a także przy małych prędkościach, z którymi najczęściej mamy do czynienia w ruchu miejskim, autobus korzysta wyłącznie z silnika elektrycznego. Dzięki temu zużywa mniej paliwa, emituje mniej zanieczyszczeń, jest cichy, a co za tym idzie - dużo bardziej przyjazny dla środowiska niż tradycyjne autobusy napędzane silnikami diesla - mówi Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie.

Autobusy, z jakich będą korzystać mieszkańcy podkarpackiej gminy, będą zasilane energią elektryczną podczas ruszania i postoju. Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h przełączą się na zasilanie niedużym silnikiem diesla. Mają zużywać od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitować od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami z napędem diesla.

Miasto zastrzegło, by we wnętrzu oddzielną klimatyzację miała kabina kierowcy i przedział pasażerskie, ma być też zapewniony dostęp do internetu. Ponadto autobusy będą miały system liczenia pasażerów, system informacji pasażerskiej z nagłośnieniem oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.

Autobusy hybrydowe Volvo zostaną dostarczone do Krosna z wrocławskiej fabryki Volvo, gdzie produkowane są seryjnie od 2010 roku. W Polsce hybrydy Volvo jeżdżą we Wrocławiu, Sosnowcu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach i Warszawie. W sumie Volvo sprzedało do tej pory ponad
2 tys. autobusów hybrydowych operatorom transportu publicznego w ponad dwudziestu krajach.

Podane ceny autobusów są orientacyjne. Ceny autobusów elektrycznych w dużej mierze zależą od wielkości baterii. (mat. PTWP)
Podane ceny autobusów są orientacyjne. Ceny autobusów elektrycznych w dużej mierze zależą od wielkości baterii. (mat. PTWP)

Z zestawienia, jakie przygotowaliśmy kilka miesięcy temu, wynika, że ceny autobusów – spalinowych, hybrydowych i elektrycznych – są bardzo zróżnicowane. Wynika to z tego, że każdy autobus jest budowany pod konkretne zamówienie, jakiego dokonuje gminna spółka odpowiadająca za transport. Na cenę autobusu nie wpływa tylko rodzaj silnika, ale też wyposażenie, pojemność baku czy nawet specyfikacja układu zawieszenia. W przypadku autobusów elektrycznych bardzo duży wpływ na cenę ma także rodzaj użytej baterii.

Okazuje się, że najdroższe są autobusy elektryczne, których cena może wynosić nawet dwa razy tyle co hybrydowego. Porównanie z autobusem wyposażonym w silnik diesla autobus elektryczny wypada jeszcze gorzej – może kosztować od 150 do 250 proc. wartości spalinowego odpowiednika.

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!