PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polskie miasta stawiają na tramwaje. Będą duże inwestycje

Autor: PAP
11-03-2016 14:55
Polskie miasta stawiają na tramwaje. Będą duże inwestycje
Fot. Archiwum

Kolejne inwestycje w infrastrukturę tramwajową zapowiadają w najbliższych latach władze wielu miast. Rozbudowę sieci zakładają m.in. Kraków, Olsztyn, Poznań, Toruń czy Warszawa. Remonty sporych odcinków linii przewidują m.in. Łódź i miasta konurbacji katowickiej.

O dotychczasowych inwestycjach i planach związanych ze środkami unijnymi na lata 2014-2020 mówili uczestnicy kończącej się w piątek w Katowicach branżowej konferencji "Tramwaj - sprawny, efektywny środek komunikacji miejskiej". Wiele miast w kraju ma już gotowe koncepcje inwestycji. Część przekuła już plany na zaawansowane projekty.

Jak mówił Andrzej Karwowski odpowiedzialny za tramwajowy projekt w Olsztynie, gdzie pod koniec ub. roku ruszyły trzy zupełnie nowe linie tramwajowe (część dużego projektu za 497 mln zł, w tym 350 mln zł z UE), planowana jest już kolejna trasa łącząca największe osiedla z fabryką opon. Obecnie sieć tramwajowa liczy 21 km pojedynczego toru. "Prowadzimy konsultacje na rozbudowę linii - chcemy dołożyć następnych 10 km przed rokiem 2020" - powiedział Karwowski.

Prezes MPK w Częstochowie Roman Borczyk, gdzie 4,6 km nowej linii za 80 mln zł uzupełniło w 2012 r. wcześniejszą linię o długości 10 km, zapowiedział na kolejne lata remonty starej infrastruktury. "70 proc. tych naszych torów ma ponad 50 lat, 17 proc. ma ponad 45 lat, a 13 proc. ma 27 lat. W tej chwili próbujemy absorbować 38 mln euro" - zasygnalizował Borczyk.

Prezes poznańskiego MPK Wojciech Tulibacki mówił m.in. o inwestycjach od oddania w 1997 r. Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Wśród kluczowych były m.in. tzw. Trasa Kórnicka przez most św. Rocha (ok. 2 km - koszt 55 mln zł, w tym ok. 50 proc. z UE), trasa na Franowo (za ok. 260 mln zł z czego 100 mln z UE - ok. 3,3 km) oraz przedłużenie PST do Dworca Zachodniego (ok. 2 km za ok. 125 mln zł, w tym ok. 55 mln zł z UE).

Teraz w tym rejonie przebudowywany jest węzeł przy Rondzie Kaponiera. Wśród kolejnych elementów, które "muszą być bezwzględnie zmodernizowane" Tulibacki wymienił linię na Jeżycach - od Ogrodów (obecnie) do Mostu Teatralnego (docelowo). Odnawiana ma być też trasa z połowy lat 80 ub. wieku przez tzw. Górny Taras Rataj - miasto stara się tu o środki unijne.

Najważniejszą dla Poznania nową inwestycją ma być tramwaj na Naramowice - drugi korytarz tramwajowy do północnej części miasta. Ważne ma być przedłużenie obecnej linii do Zawad do dworca Poznań Wschód. Planowana jest też modernizacja obszernych fragmentów sieci w centrum miasta - od Ronda Kaponiera po Stary Rynek.




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


31 084 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 296 314 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 639 ofert w bazie

2 780 284 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP