XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Polskie porty coraz atrakcyjniejsze dla Czechów

Polskie porty coraz atrakcyjniejsze dla Czechów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Polskie porty nad Bałtykiem mogą odgrywać coraz większą rolę dla czeskiej gospodarki. Jednak, aby tak się stało, najpierw potrzebna jest modernizacja szlaków kolejowych.

O rozwoju czesko-polskiego transportu kolejowego dyskutowano podczas Forum Gospodarczego Czechy - Polska w Pradze.

Miroslav Hala, wiceminister ds. transportu Republiki Czeskiej, wskazał, że w ostatnich latach zmodernizowano dwa z czterech głównych czeskich korytarzy kolejowych. Pozostałe dwa mają być gotowe w latach 2016-2018.

Dodał, że w kolejnych latach duży nacisk ma być kładziony na inwestycje dotyczące transeuropejskich korytarzy transportowych TEN-T oraz szlaków towarowych.

- Planujemy budowę sieci szybkich połączeń osobowych, gdzie pociagi będą osiągały prędkość do 230 km/h. Połączą one Czechy z resztą Europy i pozwolą one dogonić naszej kolei pozostałe kraje unijne - wskazał Hala.

Ambitne plany do zrealizowania Czesi mają także w zakresie infrastruktury drogowej. Obecna sieć autostrad, która liczy sobie ok. 1,2 tys. km długości, ma się jeszcze powiększyć o blisko 1 tys. km.

Kamieniem milowym zakresie czesko-polskiej komunikacji Hala nazwał autostradowe połączenie Ostrawy i Górnego Śląska poprzez autostrady D1 i A1. Dodał, że trwają prace remontowe na drodze do Cieszyna, a poprawy wymaga połączenie Wrocław - Praga.

- Osiągnęliśmy spore sukcesy w zakresie budowy połączeń pomiędzy Czechami i Polską, ale prawdziwe wyzwania jeszcze przed nami - powiedział Hala.

O modernizacji polskich linii kolejowych mówił natomiast Andrzej Massel, podsekretarz stanu w resorcie transportu.

Zaznaczył, że polepszający się stan infrastruktury stwarza szanse na wzrost znaczenia polskich portów - Świnoujścia, Szczecina, Gdańska, Gdyni - jako miejsca przeładunku towarów zmierzających do naszych południowych sąsiadów.

W tym celu PKP PLK modernizuje obecnie m.in. linią kolejową nr 273 z Wrocławia do Szczecina, a także trasę nr 131 Chorzów - Tczew, czyli magistralę węglową.

Na potencjał polskich portów wskazał także Edin Sose, dyrektor działu marketingu spółki AWT, jednego z największych, niezależnych przewoźników kolejowych w Europie.

AWT niedawno otrzymało także licencję na działalność na polskim rynku i ocenia go jako jeden z najbardziej perspektywicznych w Europie.

Sose zaznaczył, że obecnie aż 75 proc. ładunków transportowanych do Czech drogą morską trafia do portów niemieckich. Dodał, że dzięki modernizowanej infrastrukturze coraz większą role powinny zacząć odgrywać porty w Polsce.

Na przewóz towarów znad Bałtyku do Czech liczy również polski narodowy przewoźnik, co podkreślił Witold Bawor, dyrektor zarządzający PKP Cargo.

Jak mówił Bawor, stan techniczny infrastruktury to główna przeszkoda na drodze do tego, aby Polska mogła dynamicznie rozwijać się jako ważny element korytarza transportowego „północ-południe”.

Średnia prędkość handlowa pociągów towarowych na polskich torach wynosi 25 km/h. Dla porównania we Francji czy Niemczech wynosi ona 60 km/h.

Tomasz Elżbieciak
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polskie porty coraz atrakcyjniejsze dla Czechów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!