PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polskie porty morskie nadal na fali wznoszącej

Autor: WNP.PL (Piotr Stefaniak)
12-05-2017 12:40
Polskie porty morskie nadal na fali wznoszącej
Fot. PTWP

Cztery główne polskie porty morskie od kilku lat co roku notują duży wzrost przeładunków, jakby wbrew światowemu spowolnieniu wzrostu gospodarczego. Także ten rok zapowiada się korzystnie dla nich, a co istotne – zarządy portów zakładają w dalszych latach i duże rezerwy pozyskania większych wolumenów ładunków, i warunki do osiągnięcia tych planów.

Sukces portów opiera się na kilku przesłankach.
Obsługują potrzeby dynamicznie rosnącej polskiej wymiany towarowej, w tym eksportu. Dają efekty realizowane od początku dekady inwestycje w portach – zarówno ze środków publicznych w infrastrukturę portową, jak i prywatnych operatorów, dzierżawiących nabrzeża i terminale.

Istotnie poprawiła się oferta operatorów w portach, a także usprawnione zostały odprawy ładunków, dzięki wspólnej pracy wszystkich służb granicznych.

- Dlatego jesteśmy już bardzo atrakcyjni dla armatorów - powiedział Cameron Thorpe, prezes zarządu DCT Gdańsk.

Był on jednym z uczestników dzisiejszej debaty pt. "Polskie porty na globalnym rynku i w systemie europejskich korytarzy transportowych" w ramach IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Rosnące przeładunki w polskich portach, szczególnie drobnicy w kontenerach, to właśnie efekt powstania konkurencyjnej ich oferty wobec usług portów Morza Północnego.

Oferują o około połowę tańsze usługi przeładunkowe. Spedytorzy doceniają też krótszy czas transportu – wszak znad Bałtyku jest bliżej na południe kraju, czyli także taniej.

Ale, jak podkreślono w debacie, nadal jest duży potencjał w przyciągnięciu do polskich portów towarów zarówno polskich firm handlu zagranicznego, jak i szczególnie kilku krajów sąsiednich – czeskich, słowackich, ukraińskich, białoruskich, itp. Ten kolejny krok zależy od spełnienia dalszych warunków.

- Co z tego, że z portu wyjeżdża pociąg o długości 750 metrów, skoro na przejściach granicznych trzeba go dzielić, co znacznie opóźnia tranzyt time i podraża koszty - stwierdził Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Jak podkreślił, szczególnym przykładem jest przejście graniczne Skalite-Zwardoń, kluczowe dla transportu na południe.

Istotne są także wąskie gardła transportu, szczególnie kolejowego, na styku port-ląd. Co prawda PKP PLK zaplanowała ich usunięcie, podobnie jak np. modernizację stacji rozrządowych wewnątrz portów, ale nastąpi to dopiero pod koniec dekady.

Potencjał w rozwoju portów dostrzega się też w zmianie struktury przeładunków. Np. port Gdańsk odprawił w ub. roku 14 tys. importowanych samochodów, w tym roku ich liczbę zwiększy do 80 tys. sztuk.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 566 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

784 838 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP