PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polskie towary podkręciły przeładunki w słoweńskim porcie

Autor: WNP.PL (PS)
09-02-2017 15:41
Polskie towary podkręciły przeładunki w słoweńskim porcie
Fot. Fotolia

Słoweński port Luka Koper wzmocnił swoją pozycję jako największy nad Adriatykiem port z terminalem kontenerowym. Przyczyniły się do tego większe obroty z Egiptem, ale także z Polską.

W 2016 roku przeładowano tam łącznie 22 mln ton ładunków, o 6 proc. więcej niż rok wcześniej.
Największy udział w nich miała drobnica w kontenerach – 8,3 mln ton (+7 proc. rdr), a w przeliczeniu na kontener 20.stopowy przeładowano tam 844 tys. TEU. Z kolei największą dynamikę port uzyskał przy przeładunkach towarów na naczepach – obsłużył 749 tys. samochodów, o 23 proc. więcej rdr.

Według dyrektor sprzedaży i marketingu Luka Koper, Mileny Jerman, do takiej dynamiki obsługi drobnicy w kontenerach i ro-ro przyczyniło się m.in. oddanie do użytku magazynu towarów łatwo psujących się i większy obrót nimi.

Największy wzrost port zanotował w obsłudze egipski warzyw i owoców i warzyw, szczególnie winogron, ale także jabłek z Polski, napojów energetyzujących i soków.

„Polskie jabłka stały się nowym ładunkiem, odprawianym przez nas i po wstępnym rekonesansie korzyści z korzystania z tej drogi, ich wolumen podwoił się w ub. roku do 4000 TEU” – powiedziała dyrektor Jerman.

Port Koper ma obecnie sześć stałych połączeń żeglugowych z/do Egiptu, w tym trwające trzy dni rejsu z portami: Damietta, Alexandria i Port Said.

Dostawy towarów łatwo psujących się do portu i z niego do Wiednia, Budapesztu i Bratysławy trwają dwa dni (średnia odległość ok. 500 km), a nieco dłużej do magazynów w: Polsce, Skandynawii, Holandii i Wielkiej Brytanii.

Według Jerman, jedną z zalet portu jest ciągłość odpraw celnych i kontroli fitosanitarnej, „w przeciwieństwie do niektórych konkurencyjnych terminali.” Priorytet mają towary łatwo psujące się.

Obecnie kluczowym czynnikiem dla rozwoju portu jest włączenie go do stałego połączenia (pętli) oceanicznego Azja – Europa. W tej sprawie zarząd prowadzi negocjacje z armatorskimi aliansami 2M i Ocean Three oraz z CKYE.

W 2016 r. port Luka Koper osiągnął 191,8 tys. euro zysku netto, który był o 6 proc. większy niż w 2015 r.

Przypomnijmy, że port ten utrzymuje dobre relacje z BCT Gdynia. Już w 2012 roku podpisano umowę o współpracy i uruchomieniu połączenia intermodalnego w korytarzu Bałtyk - Adriatyk.

Obecnie w skróconej relacji kursują dwa razy w tygodniu pociągi operatora łotewskiego Baltic Rail, w połączeniu: Koper - Wrocław (Siechnice) - Katowice (Włosienica) - Koper oraz Koper - Wrocław - Ostrawa - Koper.

Warto też przypomnieć, że umowy o współpracy z kolejami słoweńskimi i chorwackimi ma PKP Cargo.

Natomiast OT Logistics w lipcu 2015 r. stał się największym branżowym akcjonariuszem (drugim po państwie chorwackim) spółki Luka Rijeka, zarządzającej największym portem w Chorwacji, a w 2016 r. powołał w Chorwacji spółkę C. Hartwig Adria, w celu zwiększenia obecności na rynku usług logistycznych w krajach korytarza Północ-Południe.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 863 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

798 535 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP