W przyszłym roku na trasach, które obsługują Koleje Mazowieckie, pojawią się kolejne zmodernizowane pociągi, tzw. zmienno kierunkowe. Będą się składać z wagonów piętrowych, ciągniętych lub pchanych przez – nowe – lokomotywy.
Nowe pociągi zwiększą częstotliwość kursowania pociągów na modernizowanej trasie E-65, pomiędzy Warszawą a Ciechanowem.
Dzięki temu znacząco poprawimy jakość naszych usług, ale także obniżymy koszty, jakie obecnie ponosimy na dzierżawę używanych lokomotyw. – powiedział prezes Olewnik.
Producentem nowych lokomotyw typu TRAXX P160 DC jest Bombardier Transporation, z którym KM podpisała już umowę 20 kwietnia br. Umożliwiają one zestawienie składu z piętrowych wagonów, w technologii push-pull. Polega ona na ciągnięciu przez lokomotywę składu w jednym kierunku jazdy, a następnie ich pchaniu w odwrotnym. Pozwala to na szybką zmianę kierunku jazdy bez konieczności przełączania i przestawiania lokomotywy. Stwarza też szansę na organizowanie przewozów na tych liniach, które kończą się na stacji nie mającej możliwości do jej przetoczenia.
Wagony będą modernizowane w ZNTK Mińsk Mazowiecki. Projekt zakłada, że łącznie w latach 2007-2011 odnowionych zostanie 150 elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Całkowita wartość kontraktu z Bombardzierem wynosi 204,5 mln zł, w tym 71,2 mln będzie kwotą dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (12,6 mln zł z budżetu państwa), a kontrakt remontu EZT wynosi 204,4 mln zł (w tym dofinansowanie unijne 70,6 mln, budżetu państwa 12,5 mln zł).
Koleje Mazowieckie są drugim w kraju przewoźnikiem pasażerów. W ub.r. przewiozły 51,6 mln osób, a po pierwszym kwartale br. 13 mln.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Ponad 141 mln dofinansowania unijnego dla Kolei Mazowieckich