Ponad 30 peronów przebudowano na trasie Koluszki-Częstochowa w ramach jej rewitalizacji. Docelowo ma być ich 43 - poinformował w czwartek PAP szef zespołu prasowego spółki PKP PLK Maciej Dudkiewicz.
Jak podał Dudkiewicz do tej pory przebudowano już perony w miejscowościach: Chrusty Nowe, Rokiciny, Łaznów, Baby, Moszczenica, Jarosty, Piotrków Trybunalski, Rozprza, Gorzkowice, Gorzędów, Kamieńsk, Radomsko, Bobry, Kłomnice, Rzerzęczyce, Rudniki oraz Częstochowa Aniołów.
Zwrócił on uwagę, że obecnie prace trwają na odcinku pomiędzy stacją Widzów-Teklinów a stacją Jacków. Odnawiane są tory, sieć trakcyjna i perony. W związku z prowadzonymi tam robotami został zamknięty jeden tor. Z kolei na trasie od Piotrkowa Trybunalskiego do stacji Widzów-Teklinów przebudowywane są urządzenia sterowania ruchem.
Według PKP PLK linia kolejowa Warszawa-Koluszki-Częstochowa-Katowice to jedno z najważniejszych połączeń w Polsce wykorzystywanych w regionalnym i dalekobieżnym ruchu pasażerskim. Trasa jest również wykorzystywana przez pociągi towarowe.
Projekt rewitalizacji trasy obejmuje przebudowę m.in. torów, sieci trakcyjnej, mostów, przepustów czy przejazdów kolejowo-drogowych. Podróżni skorzystają z ponad 40 odnowionych i wygodniejszych peronów.
Według Dudkiewicza prace na trasie Koluszki-Częstochowa mają zakończyć się w 2015 roku. Dzięki temu pociągi osobowe będą mogły poruszać się z prędkości 120 km na godzinę, a towarowe z prędkością do 100 km na godzinę. Obecnie w wielu miejscach składy muszą zwalniać nawet do 50 km na godzinę. Po zakończeniu prac przejazd z Koluszek do Częstochowy skróci się o pół godziny. Oznacza to również, że podróż ze stolicy do Częstochowy będzie trwała ok. 2 godziny 15 minut.
Koszt projektu "Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 1 na odcinku Koluszki-Częstochowa" wyniesie ponad 535 mln zł netto, z czego ponad 416 mln zł netto będzie pochodzić z dofinansowania Unii Europejskiej.