- Ponad 52,5 mln pasażerów przewiozła szybka kolej miejska w Polsce w 2008 roku - poinformował podczas Środkowoeuropejskiego Forum Szynowego Transportu Publicznego 2009 Marcin Kamola z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
- Problemem jest brak integracji komunikacji kolejowej regionalnej i dalekobieżnej z komunikacja miejską. Wyjątkiem jest tutaj Warszawa, Bydgoszcz i Toruń - stwierdził Marcin Kamola. - Innym problemem jest marginalna rola kolei w transporcie miejskim pomimo gęstej sieci kolejowej w miastach. Taka sytuacja występuje we Wrocławiu, Poznaniu, Krakowie i Górnośląskim Okręgu Przemysłowym - dodał. - Rozwój utrudnia także zdekapitalizowany tabor i infrastruktura tramwajowa, brak uprzywilejowania tramwajów w ruchu ulicznym. Ludzie niechętnie korzystają z komunikacji tramwajowej, jeśli w tych tramwajach mają stać w korkach – wówczas wolą robić to we własnych samochodach - stwierdził analityk ZDG TOR.
- Do 2015 r. wydatki na transport szynowy w Polsce to: kolej miejska - 3840 mln zł, tramwaje - 7752 mln, metro warszawskie - 6468 mln - poinformował Marcin Kamola. Razem to ok. 18 mld zł. Jak stwierdził Marcin Kamola, kwota ta jest niewystarczająca.