Ponad 965 mln zł dofinansowania na linie kolejowe we wschodniej Polsce

Ponad 965 mln zł dofinansowania na linie kolejowe we wschodniej Polsce
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ponad 965 mln zł dofinansowania z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia przeznaczono na modernizację pięciu linii kolejowych w województwach: warmińsko-mazurskim, podlaskim i świętokrzyskim. Umowę w tej sprawie podpisano w środę w Olsztynie.

  • Dofinansowanie modernizacji pięciu odcinków linii kolejowych we wschodniej Polsce wyniesie łącznie ponad 965 mln zł. 
  • Pierwszą umowę o dofinansowaniu inwestycji kolejowych z Programu Polska Wschodnia podpisano blisko rok temu. Dotyczyła ona linii nr 68 Lublin - Stalowa Wola/Rozwadów, gdzie prace trwają już od lipca.
  • Łącznie z pięcioma kolejnymi projektami modernizacji linii kolejowych - tym razem w woj. warmińsko-mazurskim, podlaskim i świętokrzyskim - oznacza to inwestycje w tym makroregionie o wartości ponad 2 mld zł i dofinansowaniu 1 mld 360 mln zł.

Zgodnie z umową podpisaną przez przedstawicieli Centrum Unijnych Projektów Transportowych i PKP Polskie Linie Kolejowe, dofinansowanie o łącznej wysokości ponad 965 mln zł zostanie przeznaczone na zmodernizowanie odcinków linii kolejowych: nr 216 Działdowo - Olsztyn, nr 52 Lewki-Hajnówka, nr 31 Czeremcha - Hajnówka, nr 25 Skarżysko-Kamienna - Sandomierz i nr 32 Białystok - Bielsk Podlaski (Lewki).

Jak przypomniał wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak, pierwszą umowę o dofinansowaniu inwestycji kolejowych z Programu Polska Wschodnia podpisano blisko rok temu. Dotyczyła ona linii nr 68 Lublin - Stalowa Wola/Rozwadów, gdzie prace trwają już od lipca.

Łącznie z pięcioma kolejnymi projektami modernizacji linii kolejowych - tym razem w woj. warmińsko-mazurskim, podlaskim i świętokrzyskim - oznacza to inwestycje w tym makroregionie o wartości ponad 2 mld zł i dofinansowaniu 1 mld 360 mln zł.

- W konsekwencji powstanie ponad 420 km nowoczesnych torów wraz z infrastrukturą towarzyszącą, co zagwarantuje bezpieczne, komfortowe oraz szybkie przewozy - mówił.

Podkreślił, że dla wszystkich podpisanych w środę w Olsztynie projektów wybrano już wykonawców robót i ruszają prace na wybranych odcinkach.

W ocenie wiceministra, te inwestycje przybliżają do ważnego celu, jakim jest powstanie Wschodniej Magistrali Kolejowej, która połączy stolice województw w tej części kraju. Łącznie zostanie przeznaczone na nią ok. 6,5 mld zł w 14 projektach z udziałem środków pochodzących z CEF (Connecting Europe), programów Polska Wschodnia oraz Infrastruktura i Środowisko, a także Regionalnych Programów Operacyjnych. Magistrala ma usprawnić przewozy pasażerskie i towarowe wewnątrz makroregionu oraz jego powiązanie z resztą kraju i zagranicą.

Hamryszczak zwrócił uwagę, że podpisane w środę projekty zakładają także przebudowę wybranych dworców (m.in. Białystok, Olsztynek, Nidzica, Bielsk Podlaski, Siemiatycze, Czeremcha, Skarżysko Kamienna). Np. w ramach modernizacji linii nr 216 zmodernizowany zostanie m.in. dworzec Olsztyn Główny.

- Inwestycja ta, w połączeniu z projektem ekologicznego transportu miejskiego, także finansowanym z programu Polska Wschodnia, da olsztynianom i odwiedzającym woj. warmińsko-mazurskie nowoczesny węzeł przesiadkowy na miarę XXI wieku - stwierdził.

Według wojewody warmińsko-mazurskiego Artura Chojeckiego, modernizacja linii kolejowej Działdowo - Olsztyn pozwoli na ostateczne przełamanie wykluczenia komunikacyjnego regionu.

Jak zapowiedział prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel, po modernizacji tego odcinka linii nr 216 czas jazdy pociągów pasażerskich z Olsztyna do Warszawy Wschodniej skróci się o ok. 25 minut, do niespełna dwóch godzin.

Jak podkreślił p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol, dzięki podpisanym w środę umowom zakontraktowano już ok. 95 proc. dostępnych środków na inwestycje kolejowe z Programu Polska Wschodnia. Zaznaczył, że rozpoczęto prace, by tych środków było więcej.

Program Operacyjny Polska Wschodnia jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i ma służyć rozwojowi innowacyjności i konkurencyjności pięciu województw: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Z Programu dofinansowywane są projekty nastawione na biznes: aktywizacja start-upów, wdrażanie innowacji w MŚP, zdobywanie zagranicznych rynków, rozwój firm z wykorzystaniem wzornictwa przemysłowego oraz projekty infrastrukturalne - drogi, ekologiczny transport miejski, koleje. Całkowy budżet programu to ponad 8 mld zł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!