Port Gdańsk: ambitne plany rozwoju

Port Gdańsk: ambitne plany rozwoju
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Strategię rozwoju portu gdańskiego na najbliższe 30 lat przygotowuje jego zarząd. Przewiduje ona, że Gdańsk pozostanie portem uniwersalnym, czyli przystosowanym zarówno do przeładunków towarów drobnicowych, jak i masowych.

Ambicją Zarządu Portu Morskiego Gdańsk SA jest doprowadzenie do tego, aby z czasem stał się on największym nad Bałtykiem rejonem załadunków i rozładunków kontenerów. Zarząd portu stawia przede wszystkim na zwiększenie obrotów poprzez tworzenie nad istniejącymi i modernizowanymi nabrzeżami różnych terminali przeładunkowych - poinformował "Dziennik Bałtycki".

Marian Świtek, wiceprezes ZMPG SA, nie ukrywa, że sygnały płynące ze strony Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" w Warszawie SA, Nafty Polska SA w Warszawie, spółki Naftoport w Gdańsku, Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa SA w Warszawie i partnerów rosyjskich, wskazują na zmiany, jakie zachodzą na rynku przewozów i przeładunków paliw płynnych i gazu.

Obecnie, po analizie wyników uzyskanych przez port gdański w pierwszym półroczu, wiadomo już, że prawie 70 proc. przeładunków stanowią paliwa, a przede wszystkim - rosyjska ropa naftowa w tranzycie. Rosjanie mogą jednak przykręcić kurek w ropociągu "Przyjaźń", na co się zanosi i ich ropa będzie eksportowana przez terminal paliwowy w Primorsku.

Dlatego też w przygotowywanej strategii rozwoju portu ujęto możliwość wykorzystania dużego potencjału przeładunkowego bazy paliwowej w Porcie Północnym, która służyć może importowi ropy. Tym bardziej że rafineria Lotos przygotowuje się do przetwarzania lekkiej ropy, sprowadzanej z regionu bliskowschodniego - wyjaśnia "DB".

Zarząd portu gdańskiego musi rozwiązać także problem przeładunków węgla, którego eksport drogą morską drastycznie spadł. W terminalu węglowym, znajdującym się w Porcie Północnym, w tym roku załadowane zostanie 1,5 mln ton, gdy w latach ubiegłych było to ok. 5 mln ton.

Należy więc odwrócić relacje i przystosować terminal również do odbioru węgla importowanego. Wymaga to kosztownych inwestycji, ale wpływy finansowe portu nie mogą ograniczać się tylko do opłat z dzierżawy nabrzeży i przylegających do nich terenów. Istotne są też dochody, jakie przynosi rata przeładunkowa, a ta zależy od wielkości obrotów.

Zapotrzebowanie na importowany węgiel choćby Słowacji i Czech określane jest na 6 - 7 mln ton rocznie. W rejonie portu planowana jest budowa nowoczesnej elektrowni węglowej. Odbiorców węgla nie zabraknie - czytamy w dzienniku.

Zarząd portu nadal jest otwarty na propozycje PGNiG dotyczące zlokalizowania w Porcie Północnym terminalu gazowego LNG. Gdyby zaszła konieczność zbudowania go w innym miejscu niż w Świnoujściu, port posiada grunty, które można przeznaczyć na tę inwestycję. Poza tym w przyszłości potrzeby energetyczne kraju mogą być na tyle duże, że trzeba będzie zbudować drugi terminal LNG.

Prezes Cora podkreśla, że obszar portu gdańskiego, powiązany z jego rozwojem, będzie się rozwijał w dwóch kierunkach - na wschód od Portu Północnego i w kierunku morza. Na obszarze wschodnim, na zapleczu terminalu DCT, powstanie m. in. rozległe centrum logistyczne, pozwalające na obsługę i dystrybucję przywożonych statkami kontenerów i samochodów osobowych.

W Porcie Północnym należy stworzyć stanowiska, umożliwiające obsługiwanie promów pasażersko-samochodowych i wielkich wycieczkowców, które dzisiaj z trudem wpływają do portu wewnętrznego. Natomiast port wewnętrzny będzie można przekształcić w obszar służący morskim usługom turystycznych, a uwzględniając rosnącą w nim wartość gruntów - tereny pod zabudowę, na których wzniesione zostaną hotele i apartamentowce - czytamy w "Dzienniku Bałtyckim".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Port Gdańsk: ambitne plany rozwoju

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!