Port Gdańsk ma siedmiu chętnych na modernizację nabrzeży

Port Gdańsk ma siedmiu chętnych na modernizację nabrzeży
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Siedem firm i konsorcjów z kraju i zagranicy złożyło swoje oferty na rozbudowę i przebudowę nabrzeży w Porcie Gdańsk. Port do 2020 roku chce unowocześnić i rozbudować nabrzeża o łącznej długości 1,2 km.

  • Inwestycja jest współfinansowana ze środków programu CEF.
  • W 2017 r. Port Gdańsk przeładował rekordowe 40,6 mln ton ładunków.
  • Dominującą grupą ładunków w Porcie Gdańsk jest drobnica.

Przetarg na unowocześnienie i rozbudowę Nabrzeża Oliwskiego, Nabrzeża Zakrętu Pięciu Gwizdków i Nabrzeża Ziółkowskiego Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA (ZMPG) ogłosił w połowie grudnia ubiegłego roku. Jest to jedna z inwestycji, które Port Gdańsk planuje rozpocząć w najbliższych miesiącach. Do 2020 r. Port zamierza przeznaczyć na inwestycje około 1 mld zł.

W poniedziałek ZMPG poinformował w komunikacie, że "ogłoszony przetarg obejmuje rozbudowę oraz przebudowę Nabrzeża Oliwskiego, Nabrzeża Zakrętu Pięciu Gwizdków i Nabrzeża Ziółkowskiego wraz ze stanowiskiem dawnej bazy promowej PŻB w Porcie Gdańsk". Nabrzeża stanowią obudowę zachodniego brzegu Kanału Portowego w Gdańsku na wysokości Westerplatte. Poinformowano, że zmodernizowane zostaną nabrzeża o łącznej długości niemal 1200 metrów.

Na swojej stronie Port Gdańsk poinformował, że zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia "w zakresie podstawowym ponad 214,2 mln zł brutto".

Port poinformował, że oferty w przetargu złożyło siedem podmiotów z kraju i zagranicy, cztery konsorcja i trzy firmy. Wśród konsorcjów są: Roverpool i Cyes Maritime Works; Strabag i Ed. Zueblin A.G.; NDI Spółka Akcyjna i NDI Spółka Akcyjna oraz Soletanche Polska z Soletanche Bachy International S.A.S.. Trzy przedsiębiorstwa to: Cooperativa Muratori & Cementisiti, Budimex i Korporacja Budowlana DORACO. Realizację zamówienia oferenci wycenili na kwotę od 144,9 mln zł brutto (Korporacja Budowlana DORACO) do 339,3 mln zł brutto (Cooperativa Muratori & Cementisiti z Włoch).

Czytaj także: Miliardowe inwestycje w polskim porcie

Oferenci deklarują, że prace zajmą okres od 102 do 110 tygodni od momentu podpisania umowy. Inwestycja ma być realizowana w etapach pozwalających na prowadzenie działalności eksploatacyjnej na nabrzeżach.

Planowane są m.in. prace budowlane w zakresie nabrzeży, budowy wodociągów i rurociągów ściekowych, prace rozbiórkowe i wodne roboty budowlane. Środki na rozbudowę nabrzeży w 85 procentach pochodzą z unijnego dofinansowania z programu CEF ("Connecting Europe Facility" - "Łącząc Europę"). Rzeczniczka Portu Gdańsk, Agata Kupracz poinformowała, że chociaż spółka ma 60 dni na wybranie wykonawcy to zostanie on wybrany szybciej. "Chodzi nam o jak najszybsze rozpoczęcie prac" - dodała.

Inwestycje na ogromną skalę


Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, Łukasz Greinke tłumaczy, że "projekty dofinansowane z programu CEF są priorytetem dla portu". "Po pierwsze dlatego, że dzięki tym funduszom może zrealizować inwestycje na ogromną skalę, a po drugie, prace mają nienaruszalny termin wykonania" - wyjaśnił. "Rozpoczynamy wielki program modernizacji i przebudowy, dzięki któremu Port ma stać się kluczowym węzłem komunikacyjnym południowego Bałtyku" - podkreślił Greinke.

Czytaj również: Znamy szczegóły rozbudowy Portu Gdańsk

Przy Nabrzeżu Oliwskim o długości 600 metrów, przy którym mogą cumować statki do 225 metrów długości, przeładowywane jest głównie zboże. Obsługiwane są tam także jednostki z drobnicą oraz Ro-Ro. Nabrzeże jest dobrze skomunikowane z siecią dróg kołowych, kolejowych i wodnych.

W 2017 r. Port Gdańsk przeładował rekordowe 40,6 mln ton ładunków, czyli o prawie 9 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej przeładowano: kontenerów, paliw płynnych i węgla. Dominującą grupą ładunków w Porcie Gdańsk była drobnica stanowiąca 44,5 proc. ogółu przeładunków, następnie paliwa (32,4 proc.) i węgiel (12,5 proc.). Gdańsk jest na drugim miejscu wśród największych portów kontenerowych na Bałtyku.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA (ZMPG) jest podmiotem zarządzającym portem morskim w Gdańsku. Do jego głównych zadań należy zarządzanie nieruchomościami i infrastrukturą portową, w skład której wchodzi osiem nabrzeży o łącznej długości ponad 20 km. Port wewnętrzny usytuowany jest wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego, a port zewnętrzny ma bezpośredni dostęp do Zatoki Gdańskiej.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Port Gdańsk ma siedmiu chętnych na modernizację nabrzeży

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!