Port Gdynia chce wydać ok. 1 mld zł na inwestycje do 2020 r.

Port Gdynia chce wydać ok. 1 mld zł na inwestycje do 2020 r.
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Port Gdynia planuje wydać ponad 1 mld zł na inwestycje do 2020 r. – poinformowała spółka. W tym czasie mają powstać m.in. większa obrotnica i publiczny terminal promowy, akweny portowe mają być pogłębione, a nabrzeża rozbudowane.

  • Strategiczne znaczenie dla Portu Gdynia ma pogłębienie akwenów wewnętrznych do 16 metrów.
  • Natomiast pod koniec 2021 r. ma zakończyć się przebudowa Nabrzeży: Helskiego I i Helskiego II.
  • W zależności od inwestycji przewiduje się, że będą one współfinansowane z UE 50-60 proc.

Podczas konferencji prasowej w poniedziałek w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) prezes Adam Meller podkreślił, że dla portu "przychodzi czas wielkich inwestycji i wielkich zmian". Poinformował, że w latach 2018-2020 planowana jest realizacja inwestycji o wartości ponad 1 mld zł, z czego ok. 345 mln zł ma być wydane w tym roku.

Do najważniejszych inwestycji realizowanych w porcie w Gdyni w najbliższych latach należą: budowa publicznego terminala promowego, przebudowa Nabrzeża Helskiego, budowa obrotnicy i poszerzenie ze 100 do 140 m wejścia wewnętrznego do portu, jak również pogłębienie akwenów portu. Celem planowanych przedsięwzięć jest wzmocnienie pozycji portu.

Wiceprezes ZMPG, Grzegorz Dyrmo poinformował, że w drugim kwartale bieżącego roku w porcie ma zakończyć się rozbudowa obrotnicy, która pozwala na obrócenie jednostki przed wejściem do portu. Zakłada się, że dzięki nowej obrotnicy, której średnica będzie o prawie 100 m dłuższa niż obecnie eksploatowanej, do portu w Gdyni będą mogły wpływać statki o długości do 400 m, o prawie 100 m dłuższe niż obecnie. Poszerzone zostanie także wejście wewnętrzne do portu ze 100 do 140 m. Prace mają się zakończyć jeszcze w tym roku.

Strategiczne znaczenie dla Portu Gdynia ma też pogłębienie akwenów wewnętrznych do 16 metrów. Prace o wartości 136 mln zł mają się zakończyć pod koniec 2020 roku. Pod koniec 2017 r. rozpoczęły się przygotowania do budowy publicznego terminala promowego. Inwestycja o wartości 180 mln zł ma się zakończyć w pierwszym kwartale 2021 r.

Natomiast pod koniec 2021 r. ma zakończyć się przebudowa Nabrzeży: Helskiego I i Helskiego II. Wartość planowanych inwestycji to ok. 200 mln zł. Natomiast Nabrzeża: Włoskie, Słowackie i Norweskie do połowy przyszłego roku mają być zabezpieczone. Planowane nakłady na ten cel to 65 mln zł.

Dyrmo poinformował, że w zależności od inwestycji przewiduje się, że będą one współfinansowane z UE 50-60 proc.

Inwestycje planuje też port w Gdańsku: Port Gdańsk w rozbudowie. Nakłady wzrosły wielokrotnie

Uczestniczący w konferencji wiceminister infrastruktury Kazimierz Smoliński zachęcił do inwestowania w portach w Gdyni i w Gdańsku. "Można inwestować w nasze porty, bo dostęp do portów będzie się poprawiał" - zapewnił. Ma się do tego przyczynić m.in. przebudowa stacji Port Gdynia oraz rozbudowa linii kolejowych nr 201 i 203 z Trójmiasta w kierunku Bydgoszczy.

Prezes ZMPG powiedział, że - zgodnie ze strategią portu - za ok. 10 lat może on mieć dwa razy większą powierzchnię niż obecnie. Na zakup terenów spółka planuje wydać ok. 220 mln zł. Meller poinformował, że w grę wchodzi kilkaset hektarów w gm. Kosakowo, ok. 11 ha terenów należących wcześniej do Stoczni Marynarki Wojennej oraz tereny po stoczni Nauta.

Meller poinformował, że na lata 2020-2030 Port Gdynia planuje, przy wykorzystaniu funduszy UE oraz przy udziale prywatnych inwestorów zbudować głębokowodny Port Zewnętrzny i terminal kontenerowy. Drugim strategicznym celem jest rozwój Doliny Logistycznej w rejonie gm. Kosakowo. "Chcielibyśmy nabyć część terenów, które stanowiłyby lądowe zaplecze logistyczne i gdzie mogłyby powstać parkingi, magazyny, składowiska kontenerów" - mówił prezes ZMPG. Wyjaśnił, że port jest zainteresowany zakupem ok. 200 ha w rejonie Dębogórza i Pogórza.

Wiceprezes ZMPG ds. finansowych Piotr Nowak powiedział, że "firma ma w tej chwili nadpłynność finansową i może śmiało finansować wszelkie inwestycje". "Port Gdynia ma olbrzymią zdolność kredytową, mógłby w tej chwili pożyczyć 500 mln zł od banków krajowych bez większego problemu" - mówił.

W 2017 r. port przeładował rekordowe 21,2 mln ton ładunków, głównie drobnicy skonteneryzowanej i ładunków masowych (węgla, zboża i paliw).

Zysk netto portu w 2017 r. przekroczył 77 mln zł i w porównaniu z 2016 r. był wyższy o 28 proc. Meller poinformował, że w ub. roku m.in. z podatków i ceł do budżetu państwa z Portu Gdynia trafiło ponad 6,5 mld zł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Port Gdynia chce wydać ok. 1 mld zł na inwestycje do 2020 r.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!