XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Port Gdynia na plusie

Port Gdynia na plusie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

- Problemem Gdyni nie jest zanurzenie, a długość statków, które muszą korzystać z obrotnicy wewnętrznej - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Mam za sobą półrocze. Jakie ono było dla Portu Gdynia pod względem przeładunków?

Janusz Jarosiński: - Pierwsze półrocze 2011 było bardzo pozytywne dla portu gdyńskiego. Wzrost przeładunków jest wyższy niż oczekiwany i, poza węglem, wszystkie grupy towarowe są „na plusie”. Szczególnie istotny jest prawie 30 % wzrost obrotów kontenerowych oraz większe ilości ładunków ro-ro. W maju odbył się chrzest statku Port Gdynia, a w czerwcu Stena Line wprowadziła na linię do Karlskrony dwie nowe, o wysokim standardzie, jednostki Stena Vision i Stena Spirit.

Czy realizacja tegorocznych inwestycji przebiega bez kłopotów?

- Rok 2011 jest bardziej okresem przygotowywania niż realizacji inwestycji. W chwili obecnej trwają prace projektowe, uzyskiwanie pozwoleń na budowę bądź przetargi związane z inwestycjami, które będą realizowane w latach 2012-2014 (m.in. przebudowa układu drogowo-kolejowego do wschodniej części portu, budowa nb. Bułgarskiego, budowa magazynu paszowego, budowa nowego magazynu w Centrum Logistycznym, przebudowa nb. Szwedzkiego, III i IV faza modernizacji terminalu Ro-ro. W czerwcu zostało oddane do użytku Centrum Serwisowe Rolls-Royce, a obecnie trwa realizacja 50 milionowego kontraktu (podpisany w styczniu br.) na przebudowę terminalu Ro-ro. W I półroczu zakończono i niemal w całości rozliczono pierwszy projekt unijny związany z pogłębieniem basenów portowych.

Bałtyckie Terminal Kontenerowy jest oczkiem w głowie Portu Gdynia. Czy w niedalekiej przyszłości będzie konkurował z DCT? Co jeszcze trzeba zrobić w tym temacie?

- Obroty kontenerowe portów Gdańska i Gdyni w I półroczu 2011 są do siebie zbliżone z niewielką przewagą Gdańska. Gdyńskie terminale kontenerowe obsługują większą ilość zawinięć statków i większą ilość armatorów bezpośrednio zawijających, Gdańsk może szczycić się bezpośrednimi zawinięciami Maersk z Dalekiego Wschodu. Problemem Gdyni nie jest zanurzenie, a długość statków, które muszą korzystać z obrotnicy wewnętrznej. Najbliższe lata to budowa nabrzeża Bułgarskiego z głębokością 13,5 m (docelowo 15,5 m) konsekwentna rozbudowa Centrum Logistycznego oraz rozpoczęcie modernizacji terminala kolejowego na zapleczu BCT. Realizacja tych inwestycji powinna pozytywnie wpływać na nasze relacje z armatorami, spedytorami i przeładowcami.

Czy Port Gdynia śledzi poczynania statku Port Gdynia? Czy już otrzymał Pan Prezes zaproszenie na popłynięcie w rejs?

- Cieszę się, iż Port Gdynia 8 lipca wypłynął w swój pierwszy rejs do Antwerpii. Będziemy obserwować trasę jaką będzie pokonywać i będziemy kibicować, by bezpiecznie dopływał do kolejnych portów osiągając pozytywne rezultaty ekonomiczne. Tegoroczny mój urlop jest już zaplanowany i nie będzie on niestety na „naszym” statku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Port Gdynia na plusie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!