Port Gdynia: w 2009 r. spadek przeładunków, ale wzrost zysku

 Port Gdynia: w 2009 r. spadek przeładunków, ale wzrost zysku
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

14-procentowy spadek przeładunków oraz wzrost zysku netto o 29 proc. odnotował Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. (ZMPG) w 2009 r. w porównaniu z 2008. W najbliższych trzech latach zarząd planuje wydać na inwestycje ponad pół miliarda zł.

Podczas środowej konferencji prasowej w Gdyni prezes Zarządu ZMPG Janusz Jarosiński poinformował, że w ub. roku w porcie przeładowano 13,2 mln ton towarów, co oznacza spadek przeładunków o 14 proc.

W porównaniu z rekordowym rokiem 2007, kiedy przeładowano ponad 17 mln ton, jest to spadek o ponad 20 proc. Poinformował, że "dramatyczny spadek" odnotowano w przeładunkach kontenerów. W ub. roku przeładowano ponad 378 tys. TEU, rok wcześniej 610,5 tys. TEU. Jego zdaniem, jest to przyczyną ogólnoświatowego kryzysu oraz rezygnacją z usług portu w Gdyni na rzecz portu w Gdańsku, największego na świecie operatora kontenerowego, Maersk Line.

Jarosiński podkreślił, że port w Gdyni chociaż stracił część rynku na rzecz Gdańska, to ciągle jest najważniejszym w kraju portem kontenerowym. Mimo spadku przeładunków w ub.r. w porównaniu z poprzednim rokiem ZMPG odnotował wzrost zysku netto o 29 proc. - wyniósł on 31,5 mln zł. W 2008 r. zysk netto wyniósł 24,3 mln zł.

Wiceprezes ZMPG, Krystyna Szambelańczyk zaznaczyła, że osiągnięcie zysku było możliwe m.in. dzięki utrzymaniu taryfy portowej w euro, a nie w PLN. "W ub. roku stosunek kursu euro do złotówki był wyjątkowo korzystny" - podkreśliła. Jej zdaniem, do dobrego wyniku finansowego przyczyniła się też duża dyscyplina kosztowa w spółce. Zauważyła, że dla wpływów portu korzystne było także to, że w ub. roku do portu zawinęło więcej jednostek o wyższym tonażu, które płacą wyższą taryfę portową. Wysokość taryfy portowej w obu latach była taka sama.

W ub. roku spółka zrealizowała inwestycje o wartości 81,7 mln zł. Wiceprezes ZMPG, Walery Tankiewicz poinformował, że do najważniejszych należą rozbudowa infrastruktury drogowej i kolejowej poprawiającej dostęp do portu oraz przebudowa kanału portowego. Przebudowa kanału polegająca m.in. na jego pogłębieniu do 13,5 m umożliwi wpływanie do portu jednostek większych i o większym zanurzeniu. Zdaniem zarządu, ta inwestycja pozwoli na zachowanie silnej pozycji gdyńskiego portu w regionie Morza Bałtyckiego.

Wiceprezes podkreślił, że w najbliższych trzech latach na inwestycje w porcie w Gdyni zostanie przeznaczone 524 mln zł, z czego ponad 340 mln zł pochodzić będzie z funduszy unijnych. Pieniądze zostaną przeznaczone głównie na poprawę infrastruktury w porcie.

ZMPG zarządza terenami i infrastrukturą portu w Gdyni na powierzchni prawie 500 ha. Na jego terenie działają niezależne spółki eksploatacyjne, m.in. Bałtycki Terminal Drobnicowy, Morski Terminal Masowy, Bałtycka Baza Masowa, Portowy Zakład Techniczny i Wydział Usług Żeglugowych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Port Gdynia: w 2009 r. spadek przeładunków, ale wzrost zysku

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!