PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Port Gdynia: w 2009 r. spadek przeładunków, ale wzrost zysku

Autor: PAP
24-02-2010 17:05
 Port Gdynia: w 2009 r. spadek przeładunków, ale wzrost zysku

Zdj. Port Gdynia T. Urbaniak

14-procentowy spadek przeładunków oraz wzrost zysku netto o 29 proc. odnotował Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. (ZMPG) w 2009 r. w porównaniu z 2008. W najbliższych trzech latach zarząd planuje wydać na inwestycje ponad pół miliarda zł.

Podczas środowej konferencji prasowej w Gdyni prezes Zarządu ZMPG Janusz Jarosiński poinformował, że w ub. roku w porcie przeładowano 13,2 mln ton towarów, co oznacza spadek przeładunków o 14 proc.
W porównaniu z rekordowym rokiem 2007, kiedy przeładowano ponad 17 mln ton, jest to spadek o ponad 20 proc. Poinformował, że "dramatyczny spadek" odnotowano w przeładunkach kontenerów. W ub. roku przeładowano ponad 378 tys. TEU, rok wcześniej 610,5 tys. TEU. Jego zdaniem, jest to przyczyną ogólnoświatowego kryzysu oraz rezygnacją z usług portu w Gdyni na rzecz portu w Gdańsku, największego na świecie operatora kontenerowego, Maersk Line.

Jarosiński podkreślił, że port w Gdyni chociaż stracił część rynku na rzecz Gdańska, to ciągle jest najważniejszym w kraju portem kontenerowym. Mimo spadku przeładunków w ub.r. w porównaniu z poprzednim rokiem ZMPG odnotował wzrost zysku netto o 29 proc. - wyniósł on 31,5 mln zł. W 2008 r. zysk netto wyniósł 24,3 mln zł.

Wiceprezes ZMPG, Krystyna Szambelańczyk zaznaczyła, że osiągnięcie zysku było możliwe m.in. dzięki utrzymaniu taryfy portowej w euro, a nie w PLN. "W ub. roku stosunek kursu euro do złotówki był wyjątkowo korzystny" - podkreśliła. Jej zdaniem, do dobrego wyniku finansowego przyczyniła się też duża dyscyplina kosztowa w spółce. Zauważyła, że dla wpływów portu korzystne było także to, że w ub. roku do portu zawinęło więcej jednostek o wyższym tonażu, które płacą wyższą taryfę portową. Wysokość taryfy portowej w obu latach była taka sama.

W ub. roku spółka zrealizowała inwestycje o wartości 81,7 mln zł. Wiceprezes ZMPG, Walery Tankiewicz poinformował, że do najważniejszych należą rozbudowa infrastruktury drogowej i kolejowej poprawiającej dostęp do portu oraz przebudowa kanału portowego. Przebudowa kanału polegająca m.in. na jego pogłębieniu do 13,5 m umożliwi wpływanie do portu jednostek większych i o większym zanurzeniu. Zdaniem zarządu, ta inwestycja pozwoli na zachowanie silnej pozycji gdyńskiego portu w regionie Morza Bałtyckiego.

Wiceprezes podkreślił, że w najbliższych trzech latach na inwestycje w porcie w Gdyni zostanie przeznaczone 524 mln zł, z czego ponad 340 mln zł pochodzić będzie z funduszy unijnych. Pieniądze zostaną przeznaczone głównie na poprawę infrastruktury w porcie.

ZMPG zarządza terenami i infrastrukturą portu w Gdyni na powierzchni prawie 500 ha. Na jego terenie działają niezależne spółki eksploatacyjne, m.in. Bałtycki Terminal Drobnicowy, Morski Terminal Masowy, Bałtycka Baza Masowa, Portowy Zakład Techniczny i Wydział Usług Żeglugowych.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 307 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 911 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP